Arkivfoto: Viking Star

M/S «VIKING STAR»

– cruiseskip fra Fincantieri

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fincantieri Spa, Marghera Italia overleverte sitt byggenummer 928 (NIS sier 6236), cruiseskipet M/S «VIKING STAR», til Viking Ocean Cruises Ship I Ltd., Bermuda den 28. mars 2015. Wilhelmsen Ship Management, Lysaker er driftsmanager for skipet.

Nybygget ble døpt i Bergen 17. mai av ordfører Trude Drevland – en dåp som ble annonsert av rederiet allerede i juli 2014 (““Star” of Bergen to be godmother of new Viking Star” i Skipsrevyen nr. 4-2014) i forbindelse med skipets “float out” seremoni i Marghera. Prisen for skipet ble i sin tid nevnt som cirka 2,2 milliarder kroner (antagelig basert på en bedre kronekurs enn dagens), men 3 millioner euro har også blitt sitert.

Verftet

Skipet på ca. 48000 GT med passasjerkapasitet på 930 er det første i en serie på tre. Fincantieri skal forøvrig også bygge polarforskningsfartøyet FF “Kronprins Haakon”, der levering nylig ble utsatt til august 2017.

Bedriften har eksistert i mer enn 230 år og har bygget over 7.000 skip. I dag er verftsgruppen ledende innen området cruiseskip og har bygget 69 slike skip siden 1990. Fincantieris italienske ordrebok viser i dag 16 skip som bygges ved verftene i Trapani, Castellammare, Genoa, Monfalcone, R. Trigoso og Donado i tillegg til Marghera.

Fincantieri er her hjemme kanskje bedre kjent som eier av Vard verftene etter kjøpet fra koreanske STX i 2013.

Søsterskipene «Viking Sea» og «Viking Sky» skulle opprinnelig begge leveres i 2016, men nylig ble det opplyst at «Viking Sky» kommer åtte måneder senere enn tidligere avtalt, nemlig i februar 2017. Rederiet har (hadde?) en opsjon for et fjerde skip.

Rederiet

Eieren, Torstein Hagen, er mer kjent for driften av elvebåter gjennom Viking Cruises og vant prisen “Best River Cruise Line” 2013 av Cruise Critic’s 6th Annual Editors’ Picks Awards. Det selskapet startet opp i 1997 med fire russiske elvecruise båter. I 2000 fikk Hagen kontroll over tyske KD River Cruises (K for Køln, D for Düsseldorf), og i 2004 fulgte ervervelsen av et kinesisk selskap. Så i 2006 ble britiske Travel Renaissance en del av Viking River Cruise. I dag opererer rederiet over 50 fartøyer av denne typen. Den nyeste båttypen blir kalt Viking Longships, og rederiets operasjon dekker Europa, Russland, Ukraina, Kina, Sørøst Asia og Egypt.

Siden Bergen ble valgt som dåps- og registreringssted for M/S «VIKING STAR», kan også nevnes at Torstein Hagen i sin tid ledet Det Bergenske Dampskibsselskap og har senere blant annet ledet Royal Viking Line inntil rederiet ble solgt. Han har også sittet i styret for Holland America Line og Kloster Cruise. Hagen arbeider ut fra selskapets kontorer i USA og Sveits.

M/S «VIKING STAR»

Skipets interiør er designet av London-baserte SMC Design og Los Angeles-baserte Rottet Studios. Skipet er klasset hos Lloyd’s Register of Shipping med blant annet notasjon Safe Return to Port (SRtP). LR Consulting var involvert i hele byggeprosessen i forbindelse med støy- og vibrasjonsanalyser og var meget godt fornøyd med det endelige resultatet. Cruiseskipet fører NIS flagg med Bergen som registreringshavn, og ifølge LR er dette det første cruiseskipet registrert i NIS på 10 år.

Skipet startet opp det nye cruiset Viking Homelands som med utgangspunkt i Bergen går til flere nordiske land, samt Russland, Tyskland og Baltikum.

M/S «VIKING STAR» har følgende

Hoveddata:

Lengde o.a. ................................................................................................................................... 227,80 m

Lengde b.p.p. ............................................................................................................................. 195,39 m

Bredde største ............................................................................................................................ 28,80 m

Dybde i riss ................................................................................................................................... 8,86 m

GT ................................................................................................................................................... 47842

NT ............................................................................................................................................. 18858

DW ..................................................................................................................................................... 4.912 t

Passasjerkap.................................................................................................................................... 930

Lugarkap. ........................................................................................................................................ 465

Mannskap ...................................................................................................................................... 602

Antall dekk .................................................................................................................................... 9

Draft ....................................................................................................................................... 6,65 m

IMO nr. ............................................................................................................................. 9650418

Maskineri

Skipets hovedmaskineri utgjøres av fire MAN Diesel & Turbo dieselmotorer – 2 x 12V32/44 CR hver med ytelse 6720 kW og 2 x 9L32/44 CR hver på 5040 kW v/720 o/min. Farten er ca. 20 knop.

Skipet utrustet med to baugthrustere og en akterthruster, alle på 1400 kW. Compac propellerakslinglagrene er produsert av Thordon Bearings. Nødaggregatet er på 1320 kW.

Lugarene er inndelt i mange klasser. der Owners suite er hele 134 m2 og Explorer klassen fra 70 m2 til 108 m2.

Skipets redningsutstyr omfatter blant annet 4x235 personers og 2x150 personers livbåter, 6x35 personers og 11x35 personers livbåter, samt to FRC’er med stor kapasitet.