MS «Viscaria»

Moen Slip AS på Kolvereid overleverte 25. oktober isbryteren «Viscaria» til Luleå Bogserbåts AB. Fartøyet er verftets byggenummer 44.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hoveddata:
Lengde o.a..............................35,75 m
Lengde p.p. ............................32,00 m
Bredde på spant ....................12,00 m
Dybde i riss..............................6,70 m

Tankene har kapasitet for 146 m3 bunkers og 33m3 ferskvann. Fartøyet er klasset i Lloyds LR+100 A1 Tug 1AS LMC UMS, Ice Breaker.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Wärtsilä 12V32 LND dieselmotor med en ytelse på 4500 kW, som er koblet til et Wärtsilä CP115 propellanlegg med vingediameter 3400 mm, via reduksjonsgear av samme fabrikat type SCV 85. Styremaskinen er en Tenfjord. Kumera AS er leverandør av et forkantgear, og båten er utstyrt med sidethruster merke Brunvoll. Strømforsyningen besørges av to Scania Vabis DS 995N dieselmotorer, hver på 196 kW, som hver driver Stamford-generatorer á 225 kVA.

Statoil leverer smøreolje. Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler og Ruberg, separatorene er levert av Alfa Laval, mens kompressorer
er fra Atlas Copco. Scana Moland har levert tankpeileanlegg, kjelutstyret er av merke Pyro, og det ventilasjonstekniske er forestått av firma Wangsmo A/S. Isolasjonsarbeidene er utført av Maritime Montering. CO2 brannslukkingsanlegget er fra Alf Lea & Co. Brannvern og brannvarslingsanlegget fra Autronica.

Dekk
Vinduer kommer fra Marine Aluminium, mens dekksmaskineriet er fra Rapp Hydema. Båten er utstyrt med en kran fra Bergen Hydrualic, og anker og kjetting er levert av Sotra Marine Produkter. Branndører er levert av Maritime Montering, plastdører fra Libra Plast og lanterner kommer fra Tranberg. Lyskastere er merke Norselight, og båten har Viking redningsflåter. Malingssystemer er levert av Jotun.

I innredningen, arrangert med bekvemmeligheter for seks mann, har Maritime Møbler levert møbler og fast inventar. Electrolux har levert bysseutstyr. Strøm Elektro A/S har forestått elektriske installasjoner, og hovedtavlen er fra Demas. Bro- og maskinromspulter er fra Elpro Selva.

Elektronisk utrustning er utført av Arne Wahl-Olsen og omfatter Furuno radar, ekkolodd og radiostasjon, – videre Simrad Robertson gyrokompass og autopilot, Sailor VHF, Tron nødpeilesender og nødkommunikasjonsutstyr. Intercom-anlegg er fra Phontech, og EOanlegg fra Scana Moland.