M/S «WORLD BORA» / «WORLD CALIMA»

– vindmølle service fartøyer fra Fjellstrand til Danmark

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fjellstrand AS, Omastrand har levert M/S «WORLD BORA» og «WORLD CALIMA» som byggenumre 1694 og 1695 til World Marine Offshore A/S, Esbjerg.

Nybyggene har trimaranskrog og er av type WS 30. De beskrives som Offshore Wind Farm Service Crafts. Overleveringene fant sted 1. oktober henholdsvis 21. november 2014. Disse fartøyene etterfølger fire lignende nybygg med lengde på 24 meter («World Golf», «World Passat», «World Mistral» og «World Scirocco»). Kontrakten for seks enheter ble inngått i 2012.

«WORLD BORA» ble døpt i Esbjerg av fru Vanessa Bauch, og fru Emma Louise Burgess Opheim er gudmor for «WORLD CALIMA» som ble døpt i Bergen. Førstnevnte fartøy gikk inn på langsiktig kontrakt med Siemens.

Fartøyene skal transportere service personell og komponenter til vindmøllene. WindServer trimaran SWATH designet sies å introdusere et nytt nivå i transporteffektivitet og sjøgående egenskaper. Rederiet mener at designet kombinerer det beste fra mono skrog, katamaran typen og SWATH (small water plane twin hull) fartøyer.

Trimaranskroget er bygget i aluminium, og besetningen ombord er på tre til fire personer som er påmønstret for 2-4 uker ad gangen. Fartøyene er godkjent av Danish Maritime Authorities og DNV GL som passasjerfartøy for 24 teknikere og har innredning arrangert for mannskap på fem.

Det er god komfort for passasjerene ombord, og setene kan sammenlignes med business class på fly. Det vektlegges at i tillegg til at passasjerene skal fraktes trygt til installasjonene, er målet å unngå sjøsyke under transporten.

M/S «WORLD BORA» / «WORLD CALIMA»

Fartøyene er designet for svært gode sjøegenskaper, også ved manøvrering og transit i sakte fart, og er utstyrt med en fast hydrofoil i baugen og undervannsfinner (bilge keels) på skrogsidene for å dempe bevegelsene. Dette bidrar også til bevegelsesdemping i høy hastighet. Videre er tyngdepunktet blitt senket og stabiliteten bedret i forhold til de første fartøyene på 24 meter. “Soft bow” systemet reduserer belastningen på WTG (wind turbine generators) og er et hydraulisk buffer system.

Fartøyene er klasset i GL DNV til ✠100, A5, HSC-Passenger A, Offshore Wind Farm Service Craft, ✠MC HSC-Passenger A. De fører DIS flagg og har følgende hovedddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................ 30,50 m

Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 29,76 m

Bredde største w.l. ............................................................................................... 12,60 m

Dybde i riss ............................................................................................................ 5,80 m

Dekkslast .................................................................................................. ca. 100 m2/20 t

Passasjerkap................................................................................................................... 24

GT ............................................................................................................................... 341

NT ............................................................................................................................... 102

Max. dist. safe haven ............................................................................................... 90 nm

IMO nr. «WORLD BORA» ............................................................................... 9684304

IMO nr. «WORLD CALIMA» .......................................................................... 9684316

Tankkapasitetene er ca. 46 m3 brennolje, ca. 2,8 m3 ferskvann og ca. 114 m3 vannballast.

Maskineri

Fremdriften besørges av fire stk. Scania DI 16 dieselmotorer, hver med yelse på 552 kW v/1800 o/min m/PTO for hydraulisk utstyr. Motorene driver to Servogear CCP via to Servogear HD 250 PTI med oversetning 2,63:1. Fire-motors maskineriet gir fartøyene høy redundans og fører til at de også kan operere med kun én, to eller tre motorer, avhengig av operasjon.

Fartøyene er utstyrt med ballastsystem for å skifte mellom SWATH-modus, som benyttes i grov sjø, og lettvektsmodus som benyttes for lengre transportetapper. Service fart er ca. 20 knop, max. fart ca. 24 knop og i ballast i SWATH-modus ca. 15 knop.

Hjelpemaskineriet består av to Perkins 4,4 GM motorer, levert av Bjordal & Madsen, med to Leroy Somer generatorer hver på 29 ekW. Fartøyene er utstyrt med en MB Hydraulikk sidepropeller på 100 kW og med Humphree interceptors for active ride control. Isoleringsarbeidet er utført av verftet og firma LIDO. Brannslukkingsanlegget er fra Alf Lea & Co. Brannvern.

Diverse

MB Hydraulikk har levert ankervinsj, og vindusleveransen er fra Ertec. Libra-Plast har tatt seg av utvendige dører og GRP dører, og Jotun malingsprodukter er anvendt til oppmaling av båten. Redningsflåter er fra Servitec Group. R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidet, og styrehusstoler er fra NorSap.

På dekk kan trimaranene transportere 2 x 20’ eller 4 x 10’ containers. I salongen er det Eknes Pacific Sleeper seter. Støynivået i innredningen er i henhold til DMA reglene, under 60 dBA.

Maritim Elektro har tatt seg av både de elektriske og elektroniske installasjonsarbeidene

-

Fjellstrand AS skal nå levere bnr. 1689 som er et offshorefartøy til Norside med levering i april 2015.