
M/S «WORLD DIAMOND»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I desember 2011 ble kontrakten for fire PSVer inngått med nederlandske Damen Shipyards Group for bygging i Romania. Kontraktsverdien ble oppgitt til Euro 95 millioner. Senere ble serien utvidet med to skip som muligens skal bygges i Nederland. Fire av nybyggene er befraktet av Petrobras.
Den nye skipsdesignen ble utviklet i tett samarbeid mellom verftet, rederiet og operatøren. Konseptet med en “wave piercing” baug som skjærer gjennom bølgene, kombinert med slanke linjer i forskipet, gir skipet høyere fart i transitt, redusert drivstofforbruk og bedre komfort for mannskapet.
M/S «WORLD DIAMOND» er klasset i Lloyds til +100A1, Offshore Supply Ship, SG 2.8 (mud tanks), Oil Recovery, *IWS, EP(1.0P), WDL (5t/m2 Aft to fr 75, +LMC, UMS, DP(AA), NAV1, IBS, CAC 3. Skipet seiler under NIS flagg og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 80,03 m |
Lengde b.p.p | 74,75 m |
Bredde | 16,20 m |
Dybde i riss | 7,70 m |
Draft summer | 6,15 m |
DW |
ca. 3.500 t |
Lastedekk |
728 m2 |
Dekkslast |
1.520 t |
GT |
3832 |
NT |
1150 |
IMO nr. | 9648025 |
Tankkapasitetene er 869 m3 drivstoff, 817 m3 ferskvann, 1694 m3 vannballast og 1503 m3 oil recovery.
Maskineri
Nybygget har dieselelektrisk fremdriftssystem med 2 x CAT 3512C dieselmotorer hver med ytelse på 1380 ekW v/1800 o/min, 2 x CAT C32 dieselmotorer hver på 947 ekW v/1800 o/min, Leroy Somer generatorer og 2 x Schottel Azimuth fremdriftspropellanlegg. Nødaggregatet er av type CAT C09 på 238 ekW.
Manøvreringsegenskapene forbedres ved hjelp av 2 x Schottel thrustere hver på 735 ekW. Farten er ca. 13,7 knop.
Allweiler har levert pumpeutrustningen, og lensevannseparator er av Facet fabrikat. Kjelutrustningen kommer fra Ulmatec Pyro, og Optimarin har levert BWT systemet. H+H har levert SCR systemet for NOx reduksjon.
Diverse
Dekkskran er av Heila fabrikat. Redningsutstyret innbefatter RDF flåter og Narwhal MOB-båt i Ned-Deck Marine davit. Nybygget er oppmalt med International Malings systemer. Jets har håndtert leveransen av toalettsystem, og skipet er innredet for totalt 22 personer.
Høglund Marine Automation har levert integrert alarm- og kontrollsystem, samt PMS. Alphatron har tatt seg av det elektroniske utstyret ombord, og Marine Technologies har levert DP-anlegget. Kartleveranser er fra Nautisk Forlag.
❊
Søsterskipene av “World Diamond” fra Damen Shipyards Galati kommer på rekke og rad med. På kontraktstidspunktet ble det opplyst at de to siste byggene skal leveres fra verft i Nederland i slutten av året.