M/S «WORLD GOLF»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

World Marine Offshore A/S, Esbjerg overtok det første fartøyet i serien på seks enheter fra Fjellstrand AS den 16. mai 2013 som byggenummeer 1690.

Ordren fra World Marine Offshore kom i den hektiske juni måneden i 2012 og ga verftet en introduksjon til dette voksende markedet. Fjellstrand utviklet et nytt konsept, “WindServer”, for transport av service personell og komponenter til vindmøllene. Det nye WindServer trimaran SWATH designet sies introdusere et nytt nivå i transporteffektivitet og sjøgående egenskaper.

Mens de første fire nybyggene har lengde på 24 meter, blir de to siste på 30 meter. Passasjerkapasiteten er på 12 henholdsvis 24 for de to fartøystørrelsene.

I 2011, ble Fjellstrand WindServer annonsert som en av 13 utvalgte konsepter (fra i alt 450 forslag) i Carbon Trust Offshore Wind Accelerator (OWA) konkurranse. Konkurransen hadde til hensikt å utvikle nye tilkomstsystemer for å gjøre en vesentlig forbedring av tilkomst og sikkerhet ved overføring av servicefolk til vindmøllene. Carbon Trust, en organisasjon som i hovedsak er finansiert av britiske myndigheter, har til hensikt å hjelpe frem konsepter som reduserer utslipp av CO2, og som sparer energi. OWA er et samarbeid mellom Carbon Trust og åtte internasjonale energiselskaper (SSE Renewables, Statoil, DONG Energy, RWE Innogy, Scottish Power Renewables, Statkraft, Mainstream Renewable Power og E.ON) med lisenser på 60% av den britiske kapasiteten på offshore vindkraft.

Kombinasjonen av støtten fra Carbon Trust og operasjonell erfaring i teamet fra World Marine Offshore has gitt Fjellstrand uvurderlig innsikt i de utfordringene rederiene står overfor.

World Marine Offshore

er Danmarks nyeste rederi for denne typen transport, og bestillingen ved Fjellstrand ble gjort på spekulasjon med sterk tro på den ekspanderende virksomheten offshore for vindmølleparker. Idéen er å ha båter som kan operere stadig lenger fra basehavnen.

“Crew & support” fartøyet «WORLD GOLF» skal starte med oppdrag i forbindelse med DanTysk havmøllepark og skal senere være servicefartøy for Siemens Wind Power. Rederiets basehavn er Esbjerg.

Skroget er av trimarantypen bygget i aluminium. Besetningen ombord er på tre til fire personer som er påmønstret for 2-4 uker ad gangen.

«WORLD GOLF»

Fartøyet er klasset i GL til ✠100 A5 OWFSC HSDEII MC. Hun fører dansk flagg og har følgende hovedddata:

Lengde o.a. 24,00 m
Lengde b.p.p. 22,90 m
Bredde største 9,50 m
Dybde i riss 4,60 m
Dekksområde
ca 75 m2
Dekkslast
10 t
Passasjerkap.
12
GT
153,9
NT
46,2
Vannballast kap.
41.500 l
IMO nr.
9681742

Tankkapasitetene er ca. 23.000 liter brennolje og ca. 800 liter ferskvann.
Maskineri
Fremdriften besørges av fire Scania DI13 070 dieselmotorer, hver på 368 kW v/1800 o/min m/PTO for hydraulisk utstyr. Motorene driver to Servogear CCP med vingediameter 1150 mm via to Servogear HD 250 PTI med oversetning 2,63:1.
Fartøyet er utstyrt med ballastsystem for å skifte mellom SWATH-modus, som benyttes i grov sjø, og lettvekts-modus som benyttes for lengre transportetapper. Service fart er ca. 20 knop, max. fart ca. 24 knop og i ballast i SWATH-modus ca. 12 knop.
Fartøyet har to Perkins 4,4 GM hjelpemotorer, levert av Bjordal & Madsen som driver to Leroy Somer generatorer hver på 29 ekW. Videre er hun utstyrt med en MB Hydraulikk sidepropeller på 60 kW. Isoleringsarbeidet er utført av verftet og Stord Isolering. Brannslukkingsanlegget er fra Alf Lea & Co. Brannvern.
Diverse
Vindusleveransen er fra Ertec, og MB Hydraulikk har levert ankervinsj. Libra Plast har tatt seg av utvendige dører og GRP dører. Trimaranen er oppmalt med Jotun malingsprodukter, og i redningsutstyret er blant annet Viking redningsflåter.
R&M Ship Interior har hatt oppdraget med innredningen ombord, og styrehusstoler er fra NorSap. I salongen er det Eknes Pacific Sleeper seter.
Maritim Elektro har tatt seg av både de elektriske og elektroniske installasjonsarbeidene
Fjellstrand AS leveringene til World Marine Offshore skal alle (5 gjenværende) leveres i 2013. Og hvis opsjonene (4) erklæres, skal disse fartøyene leveres i 2014.