World Mistral

M/S «WORLD MISTRAL» / «WORLD SCIROCCO»

– vindmølle service fartøyer fra Fjellstrand til Danmark

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

World Marine Offshore A/S, Esbjerg har tatt levering av nybygg nummer tre og fire i serien på seks enheter som bygges ved Fjellstrand AS, Omastrand. «WORLD MISTRAL» ble levert 11. september 2013 som byggenummer 1692 og «WORLD SCIROCCO» den 30. september 2013 som byggenummer 1693. Forgjengerne i serien er «World Golf» og «World Passat» (SKIPSREVYEN nr. 3 og 4/2013).

Fartøyene skal transportere service personell og komponenter til vindmøllene. Det nye WindServer trimaran SWATH designet sies å introdusere et nytt nivå i transporteffektivitet og sjøgående egenskaper. Rederiet mener at designet kombinerer det beste fra mono skrog, katamaran typen og SWATH (small water plane twin hull) fartøyer.

Mens de første fire nybyggene som nå er blitt levert, har lengde på 24 meter, blir de to siste på 30 meter. Passasjerkapasiteten er på 12 henholdsvis 24 for de to fartøystørrelsene. Det er god komfort for passasjerene ombord, og setene kan sammenlignes med business class på fly.

Skroget er bygget i aluminium, og besetningen ombord er på tre til fire personer som er påmønstret for 2-4 uker ad gangen. Fartøyene kan også laste én 20 fots container eller to 10 fots.

M/S «WORLD MISTRAL» – «WORLD SCIROCCO»

Fartøyene er utstyrt med hydrofoil i baugen og undervannsfinner (bilge keels) på skrogsidene for å dempe bevegelsene. “Soft bow” systemet reduserer virkningen på WTG (wind turbine generators) og er et hydraulisk buffer system kjent fra blant annet togindustrien.

Fartøyene er klasset i GL til ✠100 A5 OWFSC HSDEII MC. De fører dansk flagg og har følgende hovedddata:

Lengde o.a. 24,00 m
Lengde b.p.p. 22,90 m
Største bredde 9,50 m
Dybde i riss 4,60 m
Dekksområde ca. 75 m2
Dekkslast 10 t
Passasjerkap. 12
GT 153,9
NT 46,2
Vannballast kap. 41.500 l
IMO nr. «WORLD MISTRAL» 9681302
IMO nr. «WORLD SCIROCCO» 9681730

Tankkapasitetene er ca. 23.000 liter brennolje og ca. 800 liter ferskvann.

Maskineri

Fremdriften besørges av fire Scania DI13 070 dieselmotorer, hver med yelse på 368 kW v/1800 o/min m/PTO for hydraulisk utstyr. Motorene driver to Servogear CCP med vingediameter 1150 mm via to Servogear HD 250 PTI med oversetning 2,63:1. Fire-motors maskineriet gir fartøyene høy redundans og fører til at de kan operere med kun tre motorer.

Fartøyene er utstyrt med ballastsystem for å skifte mellom SWATH-modus, som benyttes i grov sjø, og lettvekts-modus som benyttes for lengre transportetapper. Service fart er ca. 20 knop, max. fart ca. 24 knop og i ballast i SWATH-modus ca. 12 knop.

Hjelpemaskineriet består av to Perkins 4,4 GM motorer, levert av Bjordal & Madsen, med to Leroy Somer generatorer hver på 29 ekW. Fartøyet er utstyrt med en MB Hydraulikk sidepropeller på 60 kW. Isoleringsarbeidet er utført av verftet og Stord Isolering. Brannslukkingsanlegget er fra Alf Lea & Co. Brannvern.

Diverse

MB Hydraulikk har levert ankervinsj, og vindusleveransen er fra Ertec. Libra Plast har tatt seg av utvendige dører og GRP dører, og Jotun malingsprodukter er anvendt til oppmaling av båten. Viking redningsflåter inngår i redningsutstyret.

R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidet, og styrehusstoler er fra NorSap. I salongen er det Eknes Pacific Sleeper seter. Maritim Elektro har tatt seg av både de elektriske og elektroniske installasjonsarbeidene

Fjellstrand AS skal levere de to gjenstående nybyggene til World Marine Offshore i mai henholdsvis juni 2014.