M/S «WORLD PASSAT»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fjellstrand AS, Omastrand overleverte det andre fartøyet i serien på seks enheter til World Marine Offshore A/S, Esbjerg den 15. juli 2013 som byggenummer 1691. Det første, «World Golf», ble overtatt i mai og omtalt i SKIPSREVYEN nr. 3/2013.

WindServer er et Fjellstrand konsept designet for for transport av service personell og komponenter til vindmøllene. Det nye WindServer trimaran SWATH designet sies å introdusere et nytt nivå i transporteffektivitet og sjøgående egenskaper.

Mens de første fire nybyggene har lengde på 24 meter, blir de to siste på 30 meter. Passasjerkapasiteten er på 12 henholdsvis 24 for de to fartøystørrelsene. Skroget er bygget i aluminium, og besetningen ombord er på tre til fire personer som er påmønstret for 2-4 uker ad gangen.

World Marine Offshore

er Danmarks nyeste rederi for denne typen transport, og bestillingen ved Fjellstrand ble gjort på spekulasjon med sterk tro på den ekspanderende virksomheten offshore for vindmølleparker. Idéen er å ha båter som kan operere stadig lenger fra basehavnen.

«WORLD PASSAT»

Fartøyet er klasset i GL til ✠100 A5 OWFSC HSDEII MC. Hun fører dansk flagg og har følgende hovedddata:

Lengde o.a. 24,00 m
Lengde b.p.p. 22,90 m
Bredde største 9,50 m
Dybde i riss 4,60 m
Dekksområde
ca 75 m2
Dekkslast
10 t
Passasjerkap.
12
GT
153,9
NT
46,2
Vannballast kap.
41.500 l
IMO nr.
9642100

Tankkapasitetene er ca. 23.000 liter brennolje og ca. 800 liter ferskvann.

Maskineri

Fremdriften besørges av fire Scania DI13 070 dieselmotorer, hver med yelse på 368 kW v/1800 o/min m/PTO for hydraulisk utstyr. Motorene driver to Servogear CCP med vingediameter 1150 mm via to Servogear HD 250 PTI med oversetning 2,63:1.

Fartøyet er utstyrt med ballastsystem for å skifte mellom SWATH-modus, som benyttes i grov sjø, og lettvekts-modus som benyttes for lengre transportetapper. Service fart er ca. 20 knop, max. fart ca. 24 knop og i ballast i SWATH-modus ca. 12 knop.

Hjelpemaskineriet består av to Perkins 4,4 GM motorer, levert av Bjordal & Madsen, med to Leroy Somer generatorer hver på 29 ekW. Fartøyet er utstyrt med en MB Hydraulikk sidepropeller på 60 kW. Isoleringsarbeidet er utført av verftet og Stord Isolering. Brannslukkingsanlegget er fra Alf Lea & Co. Brannvern.

Diverse

Vindusleveransen er fra Ertec, og MB Hydraulikk har levert ankervinsj. Libra Plast har tatt seg av utvendige dører og GRP dører. Jotun malingsprodukter er anvendt til oppmaling av båten, og Viking redningsflåter inngår i redningsutstyret.

R&M Ship Interior har hatt oppdraget med innredningen ombord, og styrehusstoler er fra NorSap. I salongen er det Eknes Pacific Sleeper seter. Maritim Elektro har tatt seg av både de elektriske og elektroniske installasjonsarbeidene

Fjellstrand AS byggene til World Marine Offshore skal leveres i 2013. Hvis opsjonene (4) erklæres, skal disse fartøyene leveres i 2014.