M/S «WORLD PEARL» – «WORLD EMERALD» – «WORLD OPAL» – «WORLD SAPPHIRE»
– PSV skip fra Damen i Romania
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Damen Shipyards Galati har levert de resterende fire skipene i 6-skips serien som ble kontrahert av World Wide Supply AS, Ulsteinvik. M/S «WORLD PEARL» ble levert som byggenummer 1232 den 25. september, «WORLD EMERALD» som bnr. 1233 den 25. oktober, «WORLD OPAL» som bnr. 1234 den 5. desember og «WORLD SAPPHIRE» som bnr. 1235 den 20. desember 2013.
Alle skipene er av Damen PSV 3300 design, og driften tar Remøy Management seg av. Skipsprisen er tidligere blitt antydet til ca. Euro 24 millioner. Fire av de seks skipene har langsiktige kontrakter med Petrobras offshore Brasil, mens to skip skal opereres på spot markedet i Nordsjøen.
Den nye skipsdesignen ble utviklet i tett samarbeid mellom verftet, rederiet og operatøren. Konseptet med en “wave piercing” baug som skjærer gjennom bølgene, kombinert med slanke linjer i forskipet, gir skipet høyere fart i transitt, redusert drivstofforbruk og bedre komfort for mannskapet.
Skipene er klasset i Lloyds til ✠100A1, Offshore Supply Ship, SG 2.8 (mud tanks), Oil Recovery, *IWS, EP(1.0P), WDL (5t/m2 Aft to fr 75, +LMC, UMS, DP(AA), NAV1, IBS, CAC 3. Fartøyene har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 80,03 m |
Lengde b.p.p | 74,75 m |
Bredde | 16,20 m |
Dybde i riss | 7,50 m |
Draft summer | 6,15 m |
DW | ca. 3.500 t |
Lastedekk | 728 m2 |
Dekkslast | 1.520 t |
GT | 3832 |
IMO nr. «WORLD PEARL» | 9638123 |
IMO nr. «WORLD EMERALD» | 9650200 |
IMO nr. «WORLD OPAL» | 9664433 |
IMO nr. «WORLD SAPPHIRE» | 9664445 |
Tankkapasitetene er 869 m3 drivstoff, 817 m3 ferskvann, 1694 m3 vannballast og 1503 m3 oil recovery.
Maskineri
Fartøyene har dieselelektrisk fremdriftssystem med 2 x CAT 3512C dieselmotorer hver med ytelse på 1800 ekW v/1800 o/min, 2 x CAT C32 dieselmotorer hver på 947 ekW v/1800 o/min, Leroy Somer generatorer og 2 x Schottel Azimuth fremdriftspropellanlegg. Nødaggregatet er av type CAT C09 på 238 ekW.
Manøvreringsegenskapene forbedres ved hjelp av 2 x Schottel thrustere hver på 735 ekW. Farten oppgis til ca. 13,7 knop.
Allweiler har levert pumpeutrustningen, og lensevannseparator er av Facet fabrikat. Optimarin har levert BWT systemet, og H+H har tatt seg av SCR systemet for NOx reduksjon.
Diverse
Dekkskran er av Heila fabrikat. Redningsutstyret innbefatter RFD redningsflåter og Narwhal MOB-båt i Ned-Deck Marine davit. Nybygget er oppmalt med International Malings systemer. Jets har håndtert leveransen av toalettsystem, og skipene er innredet for totalt 22 personer.
Høglund Marine Automation har levert integrert alarm- og kontrollsystem, samt PMS. Alphatron har tatt seg av det elektroniske utstyret ombord, og Marine Technologies har levert DP-anlegget. Kartleveranser er fra Nautisk Forlag.