Alle fotos: Bjørn Ottosen.

M/S «YURY TOPCHEV»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Havyard Leirvik AS overleverte det andre fartøyet av typen Multifunctional Icebreaker - Supply vessel, M/S «YURY TOPCHEV», som byggenummer 83 14. november 2006 til Gazprom-selskapet CJSV Sevmorneftegaz. Nybygget som er regnet å ha kostet rundt 500 millioner kroner, er et Moss 828 design.

Da det første fartøyet, «Vladislav Strizhov», ble levert i mars, skrev vi at Gazprom hadde vært sterkt fremme i det internasjonale nyhetsbildet. Hvis det var tilfellet for et halvt år siden, er denne utviklingen blitt ytterligere forsterket siden. Det statlig-kontrollerte selskapet synes å være involvert i alt som skjer innen olje og gass i Russland.

M/S «YURY TOPCHEV»
Det mest fremtredende med dette skipet er iskapabiliteten. Det sies at fartøyet kan snu 180 grader på tre minutter i 90 centimeter tykk is og kan arbeide i temperaturer ned mot minus 50¡ C. Og hun kan holde 10 knops fart gjennom is med denne tykkelsen. Da er det innlysende at skipets stålvekt er større enn hva som er normalt for denne størrelsen fartøyer, – lettvekten er på hele 5.600 tonn, mens dødvekten er "bare" 3.600 tonn.

De to Havyard-leverte fartøyene skal arbeide på Prirazlomnoye oljefeltet i Barentshavet, lokalisert sør for Novaya Zemla i avstand på 60 km fra land. Feltet ble oppdaget i 1989. Det sies at feltet er isfritt 110 dager i året og at på det verste er istykkelsen 1,7 meter. Gjennomsnittstemperaturen ligger på -4¡C, og temperaturen er –50 grader på det kaldeste. Vindstyrken kommer opp i 40 m/s, og bølgehøyden kan være opp til 12 meter. Tøffe forhold med andre ord.

Oljeplattformen som fartøyene skal betjene er imidlertid forsinket slik at de i mellomtiden må finne arbeid annetsteds. Det skulle man ikke tro var særlig vanskelig slik offshoremarkedet har fortont seg i år.

Når plattformen kommer i drift skal olje fra Prirazlomnoye transporteres i shuttle tankers med isbryteregenskaper til en svær flytende plattform, "Belokamenka", i Kola Bay i isfritt område. Derfra skal oljen eksporteres i Suezmax tankskip. To 16 MW isbrytere skal assistere tankerne. De to shuttle tankerne på 70.000 dwt er utviklet av Aker Arctic Technology og bygget ved Admiralitetsverftet i St. Petersburg. (Se egen artikkel “Russian shipping news”).

M/S «YURY TOPCHEV» er klasset i DNV Supply Vessel, SF, Tug, E0, Icebreaker, ICE-15, DEICE, DAT (-40), Fire-Figther 1, Standby Vessel (160), NAUT-OC, DK (+), HL (2,0) Auts, OilRec, Clean med følgende hoveddata:

Lengde o.a.
99,30 m
Lengde p.p.
84,39 m
Bredde
19,00 m
Dybde i riss
10,50 m
Draft max.
8,00 m
Dwt
ca. 3.600
GT
ca. 5734
NT
ca. 1720
IMO
9338230
Displacement
9.200 t
Lastedekk kap.
1.500 t
Lastedekk areal
752 m2

Tankkapasitetene er 1474 m3 heavy fuel, 356 m3 ferskvann, 719 m3 drill water, 316 m3 base oil/ORO, 313 m3 liquid mud/ORO, 144 m3 brine og 257 m3 dry bulk.

Maskineri
ABB har levert fremdriftspakken, inkludert Azipods og komplett kraftstasjon med frekvensomformere og elektromotorer. ABBs patenterte Azipod-system er en modulbasert enhet som er festet på utsiden av fartøyet, og som det er mulig å svinge 360 grader. Systemet hevdes å gi en overlegen manøvrering og betraktelig lavere forbruk av drivstoff.