
M/T «ARCTIC LADY»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Höegh Fleet Services har sammen med Mitsui OSK hatt tilsyn i byggeperioden, og førstnevnte er ansvarlig for driften av skipet, som skal leies ut til Total på langsiktig kontrakt for transport fra Melkøya til Spania. LNG blir transportert ved minus 163 grader Celcius i fire kuletanker ombord i skipet, hver med en diameter på 42 meter.
«ARCTIC LADY» fører NIS flagg og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 288,00 m |
Lengde p.p. | 274,00 m |
Bredde | 49,00 m |
Dybde i riss | 26,80 m |
Dwt | ca. 74.400 mt |
Draft design | 11,50 m |
Kapasitet | 147.208 m3 |
GT | ca. 123.000 |
IMO nr. | 9284192 |
Bunkerstankene rommer 4800 m3 og ferskvannskapasiteten er 250 m3.
Maskineri
Skipet har et Kawasaki Heavy Industries Ltd. dampturbin fremdriftsmaskineri som er koblet til et Kawasaki HI propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat. Farten er ca. 19,5 knop.
Styremaskinen er en Tenfjord som opererer et Nippon Hamworthy ror, og for bedre manøvrering er skipet utrustet med en Brunvoll baugthruster.
Strømforsyningen besørges av MAN B&W hjelpemotorer, og nødaggregatet er type Lindenberg (MAN). Sperre har levert startluft kompressor, og separatorer kommer fra Hamworthy/Marinfloc. Hamworthy, Shinko og Taiko Kikai har levert pumper, Cryostar har supplert evaporator og tankpeileanlegg er fra Consilium Metritape. Proviant kjøle-/frysemaskineri er en leveranse fra Showa-Namirei med Daikin kompressor, Osaka Blower Mfg. Co. og Hi-Pres Korea har levert vifter, mens kjeler er fra Mitsubishi H.I.
Brannslukkeanlegget er levert av Unitor, og alarmsystemet er merke Autronica.
Dekk/diverse
Skipet har Moss Spherical containment system, og lastepumper er merke Shinko. Mitsubishi HI har levert stabilitetsinstrument og lastecomputer. Rauma Brattvaag har levert anker- og fortøyningsvinsjer, capstan er fra Fukushima og kraner merke Tsuji. Kjetting er levert av Hamanaka og ankere av Kiyomoto Iron Works. Kyoritsu Machinery har levert landganger.
Skipet er innredet for opp til 39 personer, men vil normalt ha en besetning på 28. Redningsutstyret består i Umoe Schat-Harding livbåter m/daviter og Viking redningsflåter. Lanterner er fra Tranberg. Malingsprodukter for utvendig og innvendig skrog, inkludert tankcoating, kommer fra Chugoku Marine Paint, mens det innvendig ellers er benyttet produkter fra NOF Marine Paint.
Volcano Co. Ltd. har levert incinerator. Løse møbler kommer fra Pitney Bowes, og Electrolux (Loipart) har levert bysseutstyr. Hovedtavle er en leveranse fra Terasaki Electric Company.
Elektronikk
Kyma AS har levert tilstandskontroll for skip inkludert maskineri (Online Ship Performance Monitor). Det integrerte automasjonssystemet og maskinromspulter er fra Kongsberg Maritime AS.
Japan Radio Co. Ltd. har levert brokonsoll og gjennom Norske Telektron også radar m/Arpa, ekkolodd, logg og VHF. Kompass er fra John Lilley & Gilley, Yokogawa Denshi-Kiki har levert gyrokompass og autopilot, værfax er fra ChartCo og nødpeilesendere er merke Jotron. TV-overvåkingsanlegget er levert av Hernis Scan Systems.
*
Mitsubishi H.I., Kobe har en ordrebok på ca. 50 skip på nær 3,4 millioner dwt. Her er serier mer containerskip, bilskip, LNG carriers og LPG skip.