
M/T «ARCTIC PRINCESS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Höegh LNG eier 34% i skipet, Mitsui OSK 34% og Statoil 32%. Skipets manager er Höegh Fleet Services.
– Dette er en milepæl for Höegh LNG og et bevis på våre vekstambisjoner, sier administrerende direktør Sveinung Støhle. – Allerede i 1973 bygde Höegh verdens første LNG-tankskip med kuletanker, og vi er glade for at denne nye generasjonen av avanserte LNG tankskip vil bli de første som opererer i norsk farvann i nordområdene. Dette er også det største LNG-skipet som noen gang er bygd – selv om den rekorden snart vil bli slått, sier Støle. «Arctic Princess» skal leies ut til Snøhvit Sellers i en 20 års periode og skal frakte LNG til Cove Point i USA.
Byggekontrakten for «Arctic Princess» ble inngått med Mitsubishi Heavy Industries Ltd (MHI) i desember 2001, og skipet blir levert til avtalt tid og pris. Et søsterskip, som får navnet «Arctic Lady», skal leveres i april 2006 og leies ut til Total som også skal transportere LNG fra Snøhvit-feltet.
«Arctic Princess» er 288 meter lang og har en lastekapasitet på 147 000 m3 LNG. LNG blir transportert ved minus 163 grader Celcius i fire kuletanker ombord i skipet, hver med en diameter på 42 meter. En full last med LNG inneholder nok energi til å dekke ett års energiforbruk i en by med 45 000 innbyggere. Skipet skal seile under NIS flagg.
65 gjester var til stede under dåpsseremonien. I tillegg til gudmor Irene Rummelhof, Senior Vice President, Natural Gas, Statoil ASA deltok Åge B. Grutle, Norges Ambassadør til Japan, Leif O. Høegh fra Leif Höegh & Co, Geir Pettersen, Senior Vice President, E&P Norway, Statoil, Tokinao Hojo, Deputy Chairman, Mitsui OSK Lines, Kazunori Ohta, Executive Vice President and Representative Director, Mitsubishi Heavy Industries og Sveinung Støhle, administrerende direktør for Höegh LNG.
I tillegg til de to nybyggene som skal frakte gass fra Snøhvit-feltet, opererer Höegh LNG i dag fire LNG-skip. Selskapet har vekstambisjoner og har utviklet innovative løsninger for flytende LNG-terminaler: Sammen med Suez Energy har selskapet søkt US Coast Guard om konsesjon til å bygge en dypvannsterminal i Massachusetts Bay, USA. Terminalen skal motta naturgass som fordampes ombord i tre spesialbygde LNG tankskip. Dette er et konsept som er utviklet av Höegh LNG. (Skipsrevyen omtalte prosjektet i nr. 2/2005 i Offshorerevyen).
«ARCTIC PRINCESS»
fører NIS flagg med klasse i DNV og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 288,00 m |
Lengde p.p. | 274,00 m |
Bredde | 49,00 m |
Dybde i riss | 26,80 m |
Dwt | ca. 74.400 mt |
Draft design | 11,70 m |
Kapasitet | ca. 145.000 m3 |
GT | ca. 123.000 |
Bunkerstankene rommer 4800 m3 og ferskvannskapasiteten er 250 m3.
Maskineri
Fremdriften besørges av et Kawasaki Heavy Industries Ltd. dampturbinmaskineri som gir skipet en fart på 19,5 knop, hvilket er ganske imponerende for et 288 meter langt skip. Propellanlegg og reduksjonsgear er av samme fabrikat. Styremaskinen er en Tenfjord og ror merke Nippon Hamworthy. Skipet er utrustet med en Brunvoll baugthruster.
Hjelpemaskineriet er merke MAN B&W, og nødaggregatet er type Lindenberg (MAN).
Pumper er fra Hamworthy/Shinko og Taiko Kikai, kompressorer er fra Sperre (startluft) og Cryostar (laste), mens Hamworthy/Marinfloc har levert separatorer. Tankmåleutstyr er fra Consilium Metritape og evaporator fra Cryostar. Osaka Blower Mfg. Co. og Hi-Pres Korea har levert vifter, mens kjeler er fra Mitsubishi H.I.
Nitrogen og inertgass generatorer er fra Smit Sinus Gas Systems, og inertgasskompressor fra Tamrotor. LNG/cryogenic ventiler er fra Westad, SNRI og Fukui Seisakusho.
Brannslukkeanlegget er levert av Unitor og varslingssystemet er merke Autronica.
Dekk
Skipet har Moss Spherical containment system der isoleringen er utført av Meisei Kogyo. Et "gas detection" system er fra Omicron. Lastepumper er merke Shinko. Verftet har levert et stabilitetsinstrument og lastecomputer, og landganger er fra Kyoritsu Machinery. Rauma Brattvaag har levert anker- og fortøyningsvinsjer, capstan er fra Fukushima og kraner merke Tsuji. Kjetting og anker er fra Kiyomoto Iron Works henholdsvis Hamanaka. Skipet er innredet for opp til 39 personer, men seiler normalt med et mannskap på 28.
Redningsutstyret ombord omfatter Umoe Schat-Harding AS livbåter m/daviter og Viking redningsflåter. Lanterner er fra Tranberg. Malingsprodukter for utvendig og innvendig skrog, inkludert tankcoating, er fra Chugoku Marine Paint, mens det ombord ellers er benyttet produkter fra NOF Marine Paint.
Evac har levert toalettsystemet og Volcano Co. Ltd. incinerator. Løse møbler kommer fra Pitney Bowes
, og Electrolux (Loipart) har levert bysseutstyr. Hovedtavle er en leveranse fra Terasaki Electric Company.
Elektronikk
Det integrerte automasjonssystemet er fra Kongsberg Maritime AS, Japan Radio har levert brokonsoll, mens maskinromspulter er fra Kongsberg Maritime. Japan Radio Co. Ltd. har levert radar, ekkolodd, logg og VHF. Kompass er fra John Lilley & Gilley, Yokogawa Denshi-kiki har levert gyrokompass og autopilot, værfax er fra ChartCo og nødpeilesendere er merke Jotron. TV-overvåkingsanlegget er levert av Hernis og PA-systemet av Stento.
LNG-transport fra Snøhvit
Det har vært rykter om at «Arctic Princess» er viderebefraktet til BG til rundt $33.000 per dag for en fleksibel periode, antageligvis før Snøhvit er ferdig. Skipet er P&I forsikret hos Britannia og H&M forsikret hos Norwegian Hull Club.
Av de fire skipene som skal transportere LNG fra Snøhvit, er tre chartret til Statoil, Amerada Hess og RWE Dea og ett til Total. Ifølge opplysninger gitt tidligere skal det siste skipet leveres i april 2006. Avtaleperioden er 20 år fra feltet kommer i produksjon.
De ti brønnene på Snøhvit og Albatross vil være klare i 2006, men blir først satt i produksjon når mottaksanlegget Hammerfest LNG på Melkøya står klart i 2007.
*
Mitsubishi H.I. skal levere flere LNG skip i denne størrelsen i 2006, blant annet til Tokyo Electric og Oman Government. LPG tankers og store containerskip er også på ordrelisten for levering i 2006.