
M/T «ARDEA» – M/T «MERGUS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygningskontrakten ble inngått så langt tilbake som i begynnelsen på 2008, og skipene skulle etter opprinnelig plan vært levert i 2010. Noe arbeid gjenstod da de forlot det kinesiske verftet, og sluttarbeidene ble utført i Göteborg ved Götaverken (Damen). Skipene er bareboat befraktet av Nynas.
Nybyggene kan håndtere last med temperatur opp til 250º C. De er bygget for Nynas trafikk mellom selskapets egne raffinerier og er ellers velegnet til bruk i Norge eller Island. Noen av kriteriene for designen var max. lengde på 100 meter, bredde max. 16 meter og draft max. 6,1 meter.
M/T «ARDEA» og M/T «MERGUS» seiler under Kypros flagg og er klasset i Bureau Veritas med notasjonene ✠Hull, ✠Mach, Asphalt carrier, Oil tanker ESP, ✠AUT-IMS(SS), SYS-NEQ(SS), MON-SHAFT, ICE CLASS IA, ✠MACH med følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 99,90 m |
Lengde b.p.p. |
96,00 m |
Bredde største |
15,86 m |
Dybde i riss |
9,00 m |
Draft des. |
6,10 m |
Deadweight at des. draft |
ca. 4.700 t |
DW v/max. draft |
5.228 t |
Lastekap. |
4455 m3 |
IMO nr. «ARDEA» | 9503902 |
IMO nr. «MERGUS» | 9503914 |
Tankkapasitetene er 350 m3 fuel, 75 m3 diesel olje og 2000 m3 vannballast.
Maskineri
Skipene har fått installert Pure Ballast fra Alfa Laval (Se egen sak: “Why Nynas chose PureBallast – Global service and support for newbuildings and retrofits” i SKIPSREVYEN nr. 3/2012).
Fremdriften besørges av en Wärtsilä 8L32 dieselmotor med ytelse på 4000 kW (5435 bhp) som driver en Berg CPP propeller. Farten er ca. 14 knop. Skipet har tre hjelpemotorer og en akselgenerator, samt et nødaggregat og er utstyrt med baugthruster på 700 kW. Tankradarsysemet er fra Rosemount.
Diverse
Skipene seiler normalt med besetning på 12 personer. SAM har levert den elektroniske broutrustningen til fartøyene. Skipenes tanker er ikke coated ettersom dette ikke er hensiktsmessig/nødvendig siden skipene skal i asfalt trade.