
M/T «BERGANGER»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygningskontrakten ble inngått tre år tidligere, altså i mars 2006. Prisen er ikke kjent, men generell nybygningspris for 47.000 dwt var på den tid rundt $43 millioner, – og er i dag på ca. $44 millioner, men har i mellomtiden vært opp i godt over $52/53 millioner.
Nybygget er beskrevet som Double hull Product & Chemical tanker IMO 2/3 med bulbbaug og tverrhekk drevet av et slow-speed diesel-maskineri.
Lastarrangement er inndelt i 10 par lastetanker og ett par slop tanker. Lastekapasiteten er 53.458 m3 basis 98% full. Det er også 5 par segregerte ballast tanker med kapasitet 23.106 m3. Skipet kan laste 11 segregeringer og er utstyrt med 20 Framo deepwell lastepumper, hver med kapasitet på 600 m3/time, og to slop pumper. Tank coating er av type zinc-silicate fra Jotun.
Skipet fører NIS flagg og har Bergen som registreringshavn. Tankeren har klasse i Det Norske Veritas ✠1A1 Tanker for Chemicals and Oil Products, ESP, Ship Type 2, E0, VCS-2, HL(1.26), ETC, TMON, NAUTICUS(Newbuilding) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 183,22 m |
Lengde b.p.p. |
174,00 m |
Bredde | 32,24 m |
Dybde i riss | 18,80 m |
DWT summer |
46.195 |
Draft summer |
12,317 m |
Lastekap. |
53458 m3 98% |
Dist. bow/centre manifold |
95,50 m |
Dist. bridge/centre manifold |
58,00 m |
GT |
29644 |
NT |
12287 |
IMO |
9387671 |
Tankkapasitetene er 1692 m3 Heavy Fuel Oil, 216 m3 diesel olje, 323 m3 domestic ferskvann og 394 m3 teknisk ferskvann.
Maskineri
Hovedmaskineriet er en Hyundai MAN B&W 6S50 MC-C dieselmotor med ytelse 9480 kW v/127 rpm som driver en Hyundai H.I. propeller med diam. 5800 mm. Service fart er ca. 15,5 knop ved design draft på 11 meter, og bunkersforbruket er da ca. 35,2 tonn per dag.
Hjelpemaskineriet består av tre Hyundai MAN Diesel 7L23/30H dieselmotorer med tre Stamford generatorer. Styremaskin er type Frydenbø, og skipet er utrustet med en Kamewa Ulstein baugthruster på 1750 kW.
Allweiler har levert pumper, kompressorer er fra Sperre og separator leveransene kommer fra Alfa Laval og Westfalia. Aalborg Industries har levert kjelutrustning og tank gauging system har Rosemount som leverandør.
Brannsikkerheten er ivaretatt med et CO2 brannslukkingssystem og et skumsystem, levert av Unitor.
Diverse
Dekksmaskineri er av Rauma Brattvaag fabrikat, mens Dongnam har levert slangehåndteringskran. Ankerutrustning kommer fra Kum Hwa Cast Steel. Losse overvåkningssystem er type JOWA. Framo har levert deck heater for lastetankene. Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer.
Redningsutstyret består av 32 personers frittfall livbåt og en 6 personers MOB-båt fra Umoe Schat-Harding og Viking redningsflåter, 4x15 personer og 1x6 personer. Kosco har levert redningsvester og -drakter.
Skipet er innredet for et mannskap på 28 personer pluss 6 personer. Evac har levert toalettsystemet ombord, og incinerator er fra TeamTec.
Elektronikk
Det integrerte brosystemet har blant annet Saracom magnetisk kompass, Tokimec gyrokompass og autopilot, Furuno FAR-2827 X-band radar, Furuno FAR-2837S S-band radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 speed logg, Furuno GP-150 GPS, Furuno FEA-2807 ECDIS og FEA-2107 ECDIS, Furuno FAX-410 værfax og Furuno VR-300 VDR.
Kommunikasjonsutstyret består blant annet av Furuno Felcom 70 Inmarsat-F, Furuno Felcom 15 Inmarsat-C, Furuno FS-2570 MF/HF radiostasjon, Tron SART 20 radar transponder, Tron MK2/45SX EPIRBs, 2xFuruno FM-8800S VHFs, 3xTron TR portable VHFs, Furuno NX-700A navtex, Furuno FA-150 AIS og Furuno VSAT.
❊
Hyundai Mipo sitter med en ordrebok på over 260 skip på totalt ca. 10,2 millioner dwt. Her finner man de fleste typene av skip i mellom-størrelsen, slik som Tank, LPG, Containers, Bulk, Bilbåter og Ro/Ro, men med en viss hovedvekt på Tank/Chemical sektoren.