M/T «BOW SAGA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Rederiet opplyste i juni at de to opsjonene som måtte erklæres innen utgangen av mai, ikke ville bli benyttet. Dette skyldes høye priser for rustfritt stål samt lav dollarkurs som ville føre til vesentlig høyere pris for disse skipene. Odfjells nybygningsprogram består da av tyve skip for egen regning eller skip som skal på long term timecharter med kjøpsopsjoner.
At rederiet har ekspansjonsplaner, vises dessuten ved at det sammen med Dalian Port på den ene siden og Caofeidian Industry Zone på den annen skal utvikle en tankterminal for olje- og kjemikalieprodukter. Odfjell og Dalian Port skal danne et JV selskap som skal designe, bygge og operere den nye tankterminalen som skal lokaliseres innen CFDIZ. Området er på 750.000 m2 med 1600 meter waterfront og med 15 meters vanndybde.
M/T «BOW SAGA»
Skipet har som sine søsterskip lastetanker i rustfritt stål. Skrogmessig er det brukt rammesystem i lengderetningen med unntak av aktre og fremre del av fartøyet der transverse systemer er benyttet. Sentertankene er dimensjonert for cargospesifikk tyngde på 1,85 t/m3. Designet har tatt hensyn til forflytningseffekter i lasten slik at de kan være delvis fulle uten fyllerestriksjoner. Dobbeltbunnen i lasteområdet har en høyde på minimum 2,23 meter i henhold til krav for IMO I skip.
Skipet har klasse i DNV ✠1A1 Tankskip for kjemikalier og oljeprodukter ESP, E0, NAUT-OC, LCS (SID), VCS-2, HL PLUS-2 ETC, TMON, NAUTICUS og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. |
182,88 m |
Lengde p.p. |
175,25 m |
Bredde | 32,20 m |
Dybde i riss |
17,95 m |
Draft sommer |
11,50 m |
Dødvekt sommer |
ca. 40.005 |
Lastekapasitet | 52.126 m3 |
GT | ca. 29.965 |
NT | ca. 11.269 |
IMO nr | 9215309 |
Tankkapasitetene er 1997 m3 fuel, 102 m3 diesel og 350 m3 ferskvann.
Maskineri
Hovedmaskineriet består av en Wärtsilä 6RTA58 TB dieselmotor som yter 12.750 kW v/105 o/min og er koblet til et Kamewa Ulstein propellanlegg med diameter 6800 mm via SHH Renk reduksjonsgear.
Styremaskinen er en Frydenbø og betjener et Schilling ror, og baugthruster er merke Kamewa Ulstein type TT2200 FP-K1 på 1000 kW.
Hjelpemaskineriet består av tre MAN B&W Holeby 6L 28/32 H dieselmotorer hver på 1500 kW som driver tre AVK generatorer à 1499 kVA. Strøm produseres også av AVK akselgeneratoren på 1500 kW. Nødaggregatet utgjøres av en MAN D2866 TE motor på 218 kW og en AVK generator på 250 kVA.
Unitor har levert ventilasjonsanlegg, fryse-/kjølemaskineri og CO2 brannslukkingssystem til nybygget. Torsjonmeter og MIP-system er levert av Kyma AS, og Aalborg Industries har levert kjelutrustning. Evaporator brannslukkesystem er levert av Alfa Laval. Varmevekslere er av type APV Heat Exchanger.
Dekk
Lasteområdet har en senterseksjon og to fløyseksjoner. Senterseksjonen er delt i 18 duplex tanker i rustfritt stål, inkludert to sloptanker, og vingseksjonene er delt i åtte par duplex rustfrie tanker. Dette gir totalt 34 fullstendig separerte lastetanker. I tillegg kommer seks dekkstanker.
Skipet er arrangert for lasting og lossing via midtskips lastemanifold med hastighet på opp til 3.000 m3/h. Hver lastetank har uavhengig pumping og rørsystem, og Framo har levert 27 nedsenkete centrifugalpumper med kapasitet 230 m3/h, syv med kapasitet 330 m3/h og seks for dekkstanker på 100 m3/h.
Lasten blir oppvarmet av damp/vannsystem via to varmevekslere der varmt vann sirkulerer i coiler i lastetankene. I tillegg er fire lastetanker oppvarmet med termisk oljevarme.
Rensesystemet for tankene er laget for å rense samtidig med ferskvann og sjøvann. Skipet er utstyrt med et nitrogensystem med kapasitet 3.750 m3/h med 95% renhet til å tjene forskjellige cargo-handling operasjoner. Systemet produserer også nitrogen med renhet på 99% ved redusert kapasitet.
Unitor har levert et skum-brannslukkingsystem på dekk. Hydraulisk dekksmaskineri er leveranser fra Towimor S.A. og innbefatter to ankerspill, fire forankringsvinsjer, ankere og kjettinger, samt to kraner på 10 tonn SWL ved manifoldområdet og en proviantkran. For tørking av tankene har Alfsen og Gunderson AS levert "Dry Air System".
I redningsutstyret inngår en Fassmer fritt-fall livbåt for 37 personer, Fassmer redningsbåt og DSB redningsflåter. MOB-båt og davit er levert av Towimor. Lyskastere er fra Famor, og vindusviskere er merke Wynn. International Maling har levert malingssystemene som er anvendt på nybygget.
«Bow Saga» er innredet for et mannskap på 32 i enmanns lugarer, samt seks personer for Suez-kanalens personale. I tillegg er det mannskapsmesse, offisersmesse, TV-rom, rekreasjonsrom og gymrom. Maritime Møbler har levert møbler gjennom Meblomor.
Elektronikk
Leveransen av navigasjons- og kommunikasjonsutstyret basert på Furuno Voyager IBS (intergrert brosystem) har vært et samarbeidsprosjekt mellom Furuno Norge og Furuno Danmark og følgende utstyr er inkludert i leveransen:
Lyngsø broalarm, Furuno FAR-2827 og FAR-2837S radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-50 logg, C. Plath magnetisk kompass, Furuno/EMRI FAP-2000 autopilot, Furuno LC-90 MK2 loran, Furuno FEA-2807/2107 ECDIS, Furuno FA-100 AIS, Furuno VR-5000 VDR, Furuno FAX-210 værkartskriver, Furuno MF/HF GMDSS radiostasjon, Furuno DD-90 GPS, Tron nødpeilesendere, Nera Fleet 77 satcom, Deif vindmåler, Motorola UHF, Furuno VHF, Zenitel sound reception system og Phontech PA-system.
Generell-, maskin- og cargoautomasjon er levert av Kongsberg Maritime og Saab Rosemount Marine. Et integrert kontroll og overvåkningssystem oppfyller klassens krav for ubemannet maskinrom. Det kontrollerer også hele lasteoperasjonen inkludert lastepumper og -ventiler, ballastpumper og overvåker også lastetankene.