M/T «BOW SKY»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Så var turen kommet til det fjerde skipet i serien på åtte skip som bygges ved Szczecinska Nowa i Polen. M/T «BOW SKY» ble levert til Odfjell ASA, Bergen 15. april som verftets byggenummer B588/IIV-4. Prisen er ca. $58 millioner. Slik som nybygningsmarkedet har utviklet seg, begynner prisen å virke rimelig for skip i denne størrelsen med rustfrie tanker.

Rederiet
Etter at tankmarkedet har vært strålende i lengre tid, har dette også begynt å spille over på parcel-traderne, deriblant Odfjell. Resultatet for fjerde kvartal 2004 omgjort i time charter inntekter ble da også 24% høyerre enn for tilsvarende periode året før. Og resultatet for hele 2004 kom på $86 millioner mot $22 millioner året før.

Odfjell driver nå en flåte på ca. 100 skip hvorav over 60 er operert i et globalt nettverk. Noen av tradene involverer en "round the world" service dere havner i Europa, USA, Asia Pacific og Afrika betjenes.

I oktober i fjor ble det kunngjort at Odfjell hadde kontrahert ved et relativt ukjent russisk verft Sevmash i Severodvinsk nær Arkangelsk. Verftet skal bygge 8-12 product/chemical carriers som skal leveres fra 2007 og utover. Skipene blir IMO II med coatings og størrelse ca. 45.000 dwt. Prisen er ca. $41 millioner per skip for de første åtte. Så blir det spennende å se kvaliteten, men rederiet vil nok drive med utstrakt kontroll i byggeperioden.

«BOW SKY»
er en parceltanker med lastetanker i rustfritt stål. Skrogmessig er det brukt rammesystem i lengderetningen med unntak av aktre og fremre del av fartøyet der transverse systemer er benyttet. Sentertankene er dimensjonert for cargospesifikk tyngde på 1,85 t/m3. Designet har tatt hensyn til forflytningseffekter i lasten slik at de kan være delvis fulle uten fyllerestriksjoner. Dobbeltbunnen i lasteområdet har en høyde på minimum 2,23 meter i henhold til krav for IMO I skip. Skrogets struktur er designet for 40 års bruk, bekreftet av DNV. Hva siere EU-reglene om det?