«Bow Summer» ved avgang Stettin.

M/T «BOW SUMMER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/T «BOW SUMMER» er det femte skipet i serien på åtte skip som Odfjell ASA, Bergen har kontrahert ved Stocznia Szczecinska i Polen. Nybygget ble levert som byggenummer 588/5 den 17. oktober, og prisen er tidligere antydet å være ca. $58 millioner.

Rederiet nyter godt av et sterkt parcel-tank marked, og timecharter resultatet forbedret seg med 30% i første halvår fra samme periode i fjor.

Odfjell ASA opererer ca. 100 skip, hvorav vel 60 er engasjert i et globalt nettverk. I 2004 transporterte disse mer enn 16 millioner tonn med last.

Nybygningsprogrammet består av disse åtte skipene fra Polen, og i tillegg kommer seks nybygg fra Japan som går inn på langsiktig timecharter ved levering fra verftet i år og neste år.

Ytterligere 8-12 skip skal bygges nær Arkangelsk ved "Sevmash" verftet. Disse er product/chemical carriers på ca. 45.000 dwt med coating for levering fra 2007 og fremover. Prisen er ca. $41 millioner per skip for de første åtte.

«BOW SUMMER»
er en parceltanker med lastetanker i rustfritt stål. Skrogmessig er det brukt rammesystem i lengderetningen med unntak av aktre og fremre del av fartøyet der transverse systemer er benyttet. Sentertankene er dimensjonert for cargospesifikk tyngde på 1,85 t/m3. Designet har tatt hensyn til forflytningseffekter i lasten slik at de kan være delvis fulle uten fyllerestriksjoner. Dobbeltbunnen i lasteområdet har en høyde på minimum 2,23 meter i henhold til krav for IMO I skip. Skrogets struktur er designet for 40 års bruk, bekreftet av DNV.

Dekk
Lasteområdet har en senterseksjon og to fløyseksjoner. Senterseksjonen er delt i 18 duplex tanker i rustfritt stål, inkludert to sloptanker, og vingseksjonene er delt i åtte par duplex rustfrie tanker. Dette gir totalt 34 fullstendig separerte lastetanker.

Skipet er arrangert for lasting og lossing via midtskips lastemanifold med hastighet på opp til 3.000 m3/h. Hver lastetank har uavhengig pumping og rørsystem, og Framo har levert 27 nedsenkete centrifugalpumper med kapasitet 230 m3/h, syv med kapasitet 330 m3/h og seks for dekkstanker på 100 m3/h.

Lasten blir oppvarmet av damp/vannsystem via to varmevekslere der varmt vann sirkulerer i coiler i lastetankene. I tillegg er fire lastetanker oppvarmet med termisk oljevarme.

Rensesystemet for tankene er laget for å rense samtidig med ferskvann og sjøvann. Skipet er utstyrt med et nitrogensystem med kapasitet 3.750 m3/h med 95% renhet til å tjene forskjellige cargo-handling operasjoner. Systemet produserer også nitrogen med renhet på 99% ved redusert kapasitet.

Alfsen og Gunderson AS har levert "Dry Air System" for tørking av tankene. Unitor har levert et skum-brannslukkingsystem på dekk. Hydraulisk dekksmaskineri er leveranser fra Towimor S.A. og innbefatter to ankerspill, fire forankringsvinsjer, ankere og kjettinger, samt to kraner på 10 tonn SWL ved manifoldområdet og en proviantkran.

I redningsutstyret inngår en Fassmer fritt-fall livbåt for 37 personer, Fassmer redningsbåt og DSB redningsflåter. MOB-båt og davit er levert av Towimar. Lyskastere er fra Famor, og vindusviskere er merke Wynn. International Maling har levert malingssystemer som er anvendt på nybygget.

«Bow Summer» er innredet for et mannskap på 31 i enmanns lugarer, samt seks personer for Suez-kanalens personale. I tillegg er det mannskapsmesse, offisersmesse, TV-rom, rekreasjonsrom og gymrom.

Skipet har klasse i DNV @1A1 Tankskip for kjemikalier og oljeprodukter ESP E0 NAUT-OC LCS (SID) VCS-2 HL PLUS-2 ETC TMON NAUTICUS og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
182,88 m
Lengde p.p.
175,25 m
Bredde
32,20 m
Dybde i riss
17,95 m
Draft sommer
11,50 m
Dødvekt sommer
ca. 40.005

Maskineri
Fremdriften besørges av en Wärtsilä 6RTA58 TB dieselmotor som yter 12.750 kW v/105 o/min og levert av H. Cegielski, Polen. Motoren er koblet til et Kamewa Ulstein propellanlegg med vingediameter 6800 mm via SHH reduksjonsgear.

Styremaskinen er en Frydenbø og betjener et Schilling ror, og baugthruster er merke Kamewa Ulstein type TT2200 FP-K1 på 1000 kW.

Hjelpemaskineriet består av tre MAN B&W Holeby 6L 28/32 H dieselmotorer produsert av H. Cegielski Poznan hver på 1500 kW som driver tre AVK generatorer ˆ 1499 kVA. I tillegg kommer AVK akselgenerator som yter 1500 kW og har en Renk gearbox type SHH II-1430/1090. Nødaggregatet er en MAN D2866 TE motor på 218 kW og en AVK generator på 250 kVA.

Unitor har levert ventilasjonsanlegg, fryse-/kjølemaskineri og CO2 brannslukkingssystem. Torsjonmeter og MIP-system er levert av Kyma AS. Evaporator brannslukkesystem er fra Alfa Laval, og Aalborg Industries har levert kjeler.

Elektronikk
Leveransen av navigasjons- og kommunikasjonsutstyret basert på Furuno Voyager IBS (intergrert brosystem) har vært et samarbeidsprosjekt mellom Furuno Norge og Furuno Danmark og følgende utstyr er inkludert i leveransen: Lyngsø broalarm, Furuno FAR-2827 og FAR-2837S radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-50 logg, C. Platch magnetisk kompass, Furuno/EMRI FAP-2000 autopilo

t, Furuno LC-90 MK2 loran, Furuno FEA-2807/2107 ECDIS, Furuno FA-100 AIS, Furuno VR-5000 VDR, Furuno FAX-210 værkartskriver, Furuno MF/HF GMDSS radiosystem, Furuno DD-90 GPS, Tron nødpeilesendere, Nera Fleet 77 satcom, DEIF vindmåler, Motorola UHF, Furuno VHF, Zenitel sound reception system og Phontech PA-system.

Generell-, maskin- og cargoautomasjon er levert av Kongsberg Maritime og Saab Rosemount Marine. Et integrert kontroll og overvåkningssystem oppfyller klassens krav for ubemannet maskinrom. Det kontrollerer også hele lasteoperasjonen inkludert lastepumper og -ventiler, ballastpumper og overvåker også lastetankene.

*

Stocznia Szczecinska skal levere den neste tankeren til Odfjell i mars 2006, og serien avsluttes i mars 2007 med skip nummer åtte i rekken.