
M/T «CHARLOTTE THERESA» og «JETTE THERESA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Den siste tiden har mange stilt seg tvilende til om de nye verftene i Kina ville klare de store byggeprogrammene som de har påtatt seg. Med leveringen av IMO-2 skipene «CHARLOTTE THERESA», søsterskipet «JETTE THERESA», samt to 8.000 tonnere som var de første som ble levert, tyder alt på at Nantong Mingde Heavy Industries Ltd. er på rett kurs. Ordren er forøvrig på totalt 12 skip. «Jette Theressa» ble forøvrig overlevert 15. januar 2009 som byggenummer 015.
Samarbeidet mellom rederi og verft betegnes således som en suksess. Ved å kontrahere ved et ubeskrevet nytt verft ble naturlig nok prisen gunstig, og samtidig kunne rederiet påvirke design og utrustning.
Nybyggenes design er utført av CS Marine i Shanghai i nært samarbeid med rederiet. Skipene er bygget til europeiske spesifikasjoner og fører DIS flagg. P&I Club er Gard.
Tankerne er klasset i Bureau Veritas BV Hull, Mach. Oil Tanker & Esp Chemical Tanker, Esp IMO Type II, SG = 1.54, AUT-UMS, Unrestricted Navigation, AVM-Aps, Mon-Shaft, CLEANSHIP, Ice Class 1A, Inwater Survey, Inert Gas, Vapour Control System, Cargo Control.
«CHARLOTTE THERESA» og «JETTE THERESA»
Hoveddata:
Lengde o.a. | 129,60 m |
Lengde b.p.p. |
123,04 m |
Bredde | 19,20 m |
Draft | 8,50 m |
Dwt |
11.372 |
Lastekap. |
12.857 m3 |
GT |
7728 |
NT |
3780 |
«CHARLOTTE THERESA» IMO |
9400708 |
«JETTE THERESA» IMO |
9406582 |
Dekk
Skipene er utstyrt med 12 tanker pluss to slop tanker. Hver tank er utstyrt med deepwell pumper og har eget rørsystem i rustfritt stål frem til manifold. Tankene er coated med Marine Line. Det kan lastes og losses opptil seks forskjellige produkter samtidig. Total lossekapasitet er på 1.400 m3/time. Skipene har ekstra manifold på akterdekk, noe som er et krav for anløp av mange italienske havner.
Nybyggene seiler med 12-manns besetning, men innredningsmessig er skipene også forberedt til å kunne ha aspiranter ombord.
Maskineri
Skipene har en MaK 7M43C hovedmotor med ytelse på 6300 kW som er koblet til en firebladet pitch propell. Hjelpemaskineriet består av tre Cummins motorer hver på 590 kW, og skipet har en akselgenerator på 1800 kW. Fart og forbruk er ca. 15 knop på ca. 27 tonn per dag.
Videre er det montert en baugthruster på 500 kW for å assistere med manøvrering etter behov. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Nantong Mingde Heavy Industries Ltd. leverte også «CAROLINE THERESA», bnr. 043, til herning shipping a.s. den 15. januar. Skipet er presentert annet sted i denne utgave.