M/T «CLIPPER HEBE» / «CLIPPER HELEN»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Meyer Werft, Papenburg i Tyskland har overlevert de to første av fire LPG/etylen gasstankere på ca. 17.000 cbm til Solvang ASA, Stavanger. M/T «CLIPPER HEBE» ble overtatt 31. juli som byggenummer 653 og M/T «CLIPPER HELEN» 3. desember 2007 som byggenummer 654. Sistnevnte skip representerte verftets 50. gasstanker bygget siden 1963.

Det er blitt nevnt at pris per skip er rundt NOK 350 millioner. Ordren ble plassert i juni 2005, og det ble da opplyst at Solvang er manager for skipene med 25% eierinteresse, og skal ha 30% i de to neste skipene. Verftet har tidligere bygget to ca. 12.500 cbm skip for rederiet, «Clipper Harald» og «Clipper Viking», levert i 1998/99. Stålkutting for «Clipper Hebe» startet ved en spesiell seremoni 27. februar 2006.
Rederiet har nå 13 gasstankere i flåten. Og senere kommer som nevnt ytterligere to nybygg fra Meyer Werft, samt fem skip som bygges ved Hyundai verftet i Sør-Korea. Tre av disse blir på 60.000 cbm og to på 75.000 cbm, og har hhv. kostet rundt US$80 og US$90 millioner per stk. (En 78,000 cbm LPG carrier antas å koste rundt $93 millioner ved kontrahering i dag).
Rederiet opplyser at semi-ref skipene i 12.000 til 17.000 cbm segmentet økte inntjeningen med 21,9% i 4. kvartal 2007 fra samme periode året før målt i US dollars, og at det hadde vært god aktivitet innen petrokjemiske gasser og spesielt etylen.
I februar fikk man vite at Camillo Eitzen & Co ASA og Solvang ASA melder seg ut av ENGC samarbeidet, og at de to vil fortsette samarbeidet seg i mellom.
M/T «CLIPPER HEBE» / «CLIPPER HELEN»
Skipene kan i tillegg til propan og butan også laste vinyl chloride monomer (VCM), ammonia og propylene oxide, nedkjølt til minus 48° C. Fullt lastet med etylen nedkjølt til minus 104° C har skipene fart på ca. 17 knop på draft 8,1 meter. Et søsterselskap av verftet, Neptun Werft, Rostock/Warnemünde, har bygget lastetankene laget av “low temperature” stål.
Skipene er klasset i DNV ✠1A1 “Tanker for Liq Gas”, E0, ICE-1C, TMON, Ship type IIG (-104°C, 970kg/m3, 4.5 bar) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 154,90 m
Lengde b.p.p.
147,40 m
Bredde største 22,70 m
Dybde i riss 14,95 m
Dødvekt (VCM)
ca.18.800
Draft (VCM)
10,60 m
Draft (ethylene)
8,10 m
Cargo tank cap.
17.155 cbm
GT
ca. 13.893
NT
ca. 4168
IMO M/T«CLIPPER HELEN»9358670
IMO M/T «CLIPPER HEBE»9358682
Maskineri

Nybyggene har Wärtsilä/Sulzer 6RT-flex 50 low-speed hovedmaskineri med elektronisk kontrollert common-rail systemer. Maskineriet yter 9720 kW ved 124 o/min.

Hjelpemaskineriet består av tre Wärtsilä 6L20 motorer hver på 975 kW v/900 o/min. Gassovervåkningsanlegget er levert av Omicron, og overvåkningsanlegg for brann er fra Autronica Fire and Security.

Lastepumper er fra Hamworthy Svanehøj, mens HTI har levert kjeler.

Diverse

Vinsjer er av Rauma Brattvaag fabrikat, og Norsafe har levert redningsutstyr til skipene. Innredningen er arrangert med 22 lugarer, og leveransene er fra Meyer Werft og Neptun Werft.

Kommunikasjons- og navigasjonsutstyr er levert av Kongsberg Maritime.