
M/T «CLIPPER ORION» – «CLIPPER NEPTUN» – «CLIPPER MARS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I løpet av årets andre og tredje kvartal tok rederiet levering av hele fem nybygg pluss ett som kom i oktober. Rederiet får videre levert to 75.000 cbm nybygg i januar.
Solvang forteller i sin kvartalsrapport at segmentet 50,000-75,000 cbm hadde 14% lavere inntjening i 3. kvartal i år enn tilsvarende periode i fjor. Markedet har vært godt i Caribbean og gjennom Panama kanalen til vestkystene av Sentral- og Sør-Amerika. Men fra august var markedet for NH3 svakt med lavere volumer som skulle skipes. Det svake VLGC markedet i høst skaper usikkerhet for resten av 2008.
I sommer etablerte Solvang ASA og Neu Gas Shipping Corp Ltd det nye firmaet International Gas Carriers AS i Oslo for for markedsføring av de to partnernes fullkjølte LPG skip. Det het seg da at innen slutten av 2009 vil dette selskapet operere den største og mest moderne LGC flåte med ni eksisterende skip og 11 nybygg, inkludert de tre som er omtalt her.
«CLIPPER ORION» – «CLIPPER NEPTUN» – «CLIPPER MARS»
Skipene har DNV klasse ✠1A1, Tanker for Liquefied Gas, E0, NAUT-OC, BWM-E (s) PLUS-1TMON NAUTICUS (Newbuilding). De fører NIS flagg og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 204,96 m |
Lengde b.p.p. | 195,00 m |
Bredde største | 32,20 m |
Dybde i riss | 20,80 m |
Dødvekt sommer | ca. 43.475 mt |
Draft | 12,10 m |
Cargo cap. 98% ex slops | ca. 59.058 m3 |
GT | ca. 36459 |
NT | ca. 10938 |
Dist. bow to center manifold | 101,68 m |
IMO nr «CLIPPER ORION» | 9372420 |
IMO nr «CLIPPER NEPTUN» | 9372432 |
IMO nr «CLIPPER MARS» | 9377078 |
Maskineri
Fremdriften besørges av en MAN B&W 5S60 MC-C dieselmotor med ytelse 11.409 kW (15.300 bhp). Servicefart er oppgitt til ca. 16,5 knop.
For lasthåndtering er det to manifolder på hver side. Pumpekapasiteten er 8x500 m3/hr. P&I Club er Gard.
Hyundai HI som er verdens største skipsverft, hadde per august en ordrebok på over 400 enheter på totalt ca. 54,4 millioner dwt.