M/T «CLIPPER SAGA»

M/T «CLIPPER SAGA»

Med leveringen av M/T «CLIPPER SAGA» fra Vollharding Shipyards BV, Westerbroek i Nederland har Brødrene Klovning Shipping AS, Haugesund overtatt det andre tankskipet i serien på fire skip. Byggenummer 601 blir overlevert i disse dager. Båten på vel 4.000 tonn dødvekt og er bygget med rustfrie tanker etter verftets eget design.

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kontraheringen av disse skipene ble konkludert i begynnelsen av 2005 til pris ca. 230 millioner kroner for to skip. Det var to opsjoner knyttet til avtalen, og disse er senere blitt erklært. R. G. Hagland meglet kontrakten.

M/T «Clipper Saga» skal opereres i samarbeid med Wonsild Tankers i København, et selskap som også er medinvestor i skipene, og derav Clipper-navnet. Brødrene Klovning Shipping skal håndtere teknisk drift av skipene. Clipper Wonsild Tankers opererer kommersielt en flåte på rundt 60 skip fra 1.500 til 20.000 dwt. Nybygningsprogrammet består av ca. 20 skip, og flåten opereres fra seks kontorer rundt om på kloden med hovedkontor i København.

IMO II tankskipet er naturligvis bygget med dobbelt skrog og dobbelt bunn og er klasset i DNV @1A1 Tanker for products and chemicals ESP ICE – 1B E0. Skipet er bygget i henhold til alle internasjonale regler og er registrert i NIS.

Hoveddata:

Lengde o.a.
89,00 m
Lengde b.p.p
84,90 m
Største bredde
13,32 m
Dybde i riss
7,70 m
Dwt
ca. 4.053
Draft
5,65 m
Kubikk 98%
ca. 4550 m3
GT
ca. 2613
NT
ca. 1237
IMO nr.
9346512

Tankene har kapasitet for 135 m3 gasoil, 42 m3 drikkevann, 1.696 m3 vannballast og 187 m3 teknisk ferskvann.

Maskineri
Hovedmotoren er en medium-speed four-stroke MaK 6M25 dieselmotor som utvikler 1980 kW v/750 rpm og bruker marine gassolje som brennstoff. Motoren driver en Scana Volda propell med dia. 2800 mm via et reduksjonsgear av samme fabrikat. Maskineriet gir fartøyet en fart på ca. 12 knop ved 100% MCR.

Styremaskineri og ror er av type Promac, og manøvreringsegenskapene ved sakte fart forbedres av en 300 kW Verhaar Omega thruster som også kan brukes i nødsfall for fremdrift.

Strømforsyningen besørges av to MAN D2876LE 301 motorer hver på 350 kW med Stamford generatorer som produserer 390 kVA. Når båten seiler, kommer strøm fra en Stamford HCM534D2 akselgenerator. Alle generatorsettene og akselgenerator er levert av De Ruyter Dieseltechniek.

Nødaggregatet består av en Cummins 6BT5.9 motor på 107 kW med Stamford generator på 125 kVA.

Pumper er fra Azcue og Allweiler og kompressorer fra Atlas Copco. En kjel er type Heatmaster på 1600 kW. CO2 brannslukkingssystemet kommer fra Ajax Fire Protection Systems.

Dekk
Skipet har Deepwell pumper av type Hamworthy Svanehøj i alle tankene med lossekapasitet 150 m3/h. Lastetankene er adskilt fra hverandre med korrugerte skott, og skipet kan laste fem segregeringer med inviduelle cross-over ved laste manifold. Lastetankene er videre utstyrt med Scanjet vaskemaskiner, heating og ventilasjon. Når det gjelder oppvarming i tankene, er det installert en Wiesloch installasjon med en 1600 kW oljefyrt kjel. SEC har levert dekksmaskineri.

Diverse
Innredningen er arrangert for en besetning på 11 personer med ni enkeltlugarer og en dobbeltlugar. Air-condition anlegget er levert av York. De elektriske installasjonene er utført av Eekels Elektrotechniek. Miele har levert vaskeriutstyr til nybygget. Redningsutstyret ombord inkluderer en SEC frittfall livbåt og en MOB-båt av samme fabrikat.

Elektronikk
Navigasjons- og kommunikasjonsutrustningen er levert og montert av Radio Holland inkludert to Furuno radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Cassens & Plath magnetiske kompass, Furuno DS-80 logg, Radio Zeeland Seapilot 75, Tokimec gyrokompass, Furuno GP-90 GPS, Transas kartsystem, Furuno FAX-30, Furuno FA-150 AIS, Furuno FS-1570T radiostasjon, Tron 45SX nødpeilesendeer, SART radar transponder, Furuno Felcom-15 Inmarsat C, Furuno NX-700, Tron TR-20 GMDSS VHF og Furuno FM-8800 VHF.

Vollharding Shipyards BV skal levere bnr. 630 «Clipper Sund» i september/oktober og bnr. 631 «Clipper Sola» i februar/mars 2008.