M/T «ERRIA DORTHE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

K/S Erria Dorthe ved Erria AS, Danmark tok levering av M/T «ERRIA DORTHE» på ca. 4.672 tonn dw fra Celiktrans Deniz Ins. Ltd. Sti., Istanbul i Tyrkia i juli som verftets byggenummer 31. Dette er den andre av fire tankere som rederiet har bestilt ved verftet.

IMO II tankeren er arrangert med 12 lastetanker under dekk og 2 cargo/sloptanker på dekk. Nybygget har klasse i Germanischer Lloyd I+Hull+Mach Oil Tanker ESP, Chemical Tanker ESP, unrestricted navigation, +AVM-APS, + AUT-UMS, MON-SHAFT, CLEANSHIP, ICE CLASS IC, INWATERSURVEY, VCS, CARGOCONTROL og seiler under Malta flagg med polsk mannskap.
Den første leveringen i serien var «Erria Anne», mens nummer tre er «Erria Julie» som skal være ferdig i desember. Hvert skip får eget eierselskap der Erria Tankers Ltd. tar 40% andel, mens resten er K/S investorer. Det er nevnt at prisen per skip er rundt 100 millioner danske kroner.
Alle tankene er coated med marineline og har heating utstyr. Skipet kan losse fra fem tanker samtidig med hastighet på ca. 1100 m3/h. Dobbeltskroget er benyttet til ballasttanker.
Erria har vært meget aktive den siste tiden og i vår ble rederiet rapportert som kjøper av «Ionian» 5.600 tdw og «Lydian» 5.500 tdw der begge skal leveres fra Celitekne i 2008 og 2007. Prisen var $32 millioner en bloc. (SR nr. 3/2007)
Rederiet har også bestilt skip i Kina nylig, nærmere bestemt tre 6.500 tonns kjemikalie tankere plus flere opsjoner der leveringene starter i 2010. Verftet er det ukjente Rushan City Shipbuilding.

M/T «ERRIA DORTHE» har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
99,90 m
Lengde b.p.p. 93,95 m
Bredde på spant
15,00 m
Dybde i riss sh.d.
Dwt 4.672
Draft scantling
6,05 m
Lastekapasitet
5.175 m3
GT 3214
NT 1424
IMO nr.

Tankene har kapasitet for 286 m3 fuel oil og 50 m3 diesel olje.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet er en MaK 8M25 dieselmotor med ytelse 2642 kW ved 750 o/min, som er koblet til en CPP med diam. 3700 mm via ZF reduksjonsgear. Styremaskinen er en Tenfjord, og skipet har en Schottel baugpropell på 280 kW. Service speed er ca. 13 knop.
Strømforsyningen besørges av tre Volvo Penta TAMD 165A dieselmotorer hver på 428 kW og en akselgenerator på 1060 kW. Sistnevnte kan også brukes som fremdriftsmotor i nødstilfeller. Nødaggregatet er en Volvo Penta motor på 115 kW, og kjelutrustningen er fra Gesab.
Diverse
Skipet seiler med 14 manns besetning som alle har egen lugar med bad. Kommunikasjonsutstyret er levert av Furuno og navigasjonsutstyret av Furuno og Tokimec.