M/T «ESTRELLA»

– Aframax tankskip fra Sumitomo i Japan

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Lundqvist Shipping Company Limited, med Lundqvist Rederierna AB som manager, overtok Aframax tankskipet M/T «ESTRELLA» fra Sumitomo Heavy Industries Marine & Engineering Co., Ltd. i Japan den 31. oktober 2014 som byggenummer 1379.

Dette er det første i en serie på fire skip. Nygygget ble døpt i Yokosuka av Jessica Lundqvist, gift med Stefan Lundqvist. Lundqvist Rederierna har også tidligere fått bygget skip ved Sumitomo, – det var i 1995 og 1990.

Tankmarkedet har generelt sett vært meget sterkt de siste månedene for denne typen skip, så forhåpentligvis vil rederiet nyte godt av dette fremover også siden skipet, etter det vi forstår, skal operere på spot markedet. Den første lastereisen var fra India til Kypros.

M/T «ESTRELLA»

Skipet beskrives som crude/product tanker og kan laste tre segregeringer og har tre sentrifugalpumper fra Shinko hver med kapasitet på 2500 m3/h.

Skipet fører Bahamas flagg og er klasset hos Lloyd’s Register til +100A1 med notasjoner Double Hull oil tanker, CSR, ESP, ShipRight(CM,ACS(B,C )), *IWS, LI, DSMP4, Machinery Notation +LMC, UMS, IGS.

M/T «ESTRELLA» har følgende hoveddata:

Lengde o.a. .......................................................................................................... 228,60 m

Dybde i riss .......................................................................................................... 21,45 m

Bredde.................................................................................................................... 42,00 m

DW ..................................................................................................................... 106.281 t

Lastekap. volum ............................................................................................. 122.060 m3

GT ........................................................................................................................... 57312

NT ........................................................................................................................... 31670

Draft sommer ....................................................................................................... 14,88 m

IMO nr. ............................................................................................................... 9696761

Ballastankene har kapasitet på 34163 m3, og bunkerskapasiteten er 2390 m3.

Maskineri

Fremdriften besørges av en Mitsui MAN B&W 6S60 ME-C8.1 dieselmotor med ytelse på max. 10830 kW. Hjelpemaskineriet består av tre Daihatsu generatorsett hver på 960 kW. Lastepumpene er fra Shinko, og Alfa Laval har levert kjelutrustning. Systemet for behandling av ballastvann er levert av RWO.

Diverse

Navigasjonsutstyret kommrer fra Furuno, mens gyrokompass og autopilot er fra Raytheon Anschütz. Skipet er innredet for en besetning på 22 personer.

-

Søsterskipene skal leveres fra Sumitomo Heavy Industries i februar 2015, februar 2016 og mai samme år.