
M/T «GOLAR VIKING»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Rederiets opprinnelse går tilbake til 1946 som Gotaas-Larsen Shipping Corporation, og det har vært engasjert på LNG markedet siden 1970. I dag er det et selskap som kontrolleres av John Fredriksen som er majoritetseier i Golar.
Siden 2001 har rederiet inngått syv LNG nybygningskontrakter, hvorav to er med Hyundai H.I. De andre er gjort med Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering. Selskapet er børsnotert i Norge siden 2001 og på Nasdaq siden 2002.
LNG
Ordreboken for store LNG skip har vokst fenomenalt de siste par årene. I 2004 alene ble det bestilt 71 skip, og per mars var det 108 enheter i bestilling. Tre er levert hittil i år, og ytterligere 18 følger. Neste år skal ca. 22 skip leveres, mens trykket kommer for alvor fra 2007 og utover. I 2007 alene skal det leveres 36 av disse store skipene.
I takt med kampen om beddinger ved verdens store skipsverft har prisene etter hvert steget kraftig. Bare i perioden fra årsskiftet frem til april steg den nominelle prisen for et nybygg på 147.000 cbm fra $185 til $202 millioner. Og går man vel et år tilbake i tid, til 31.1.2.2003, var nybygg prisen $155 millioner.
«Golar Viking»
er konstruert som flush decker med et senket mooring dekk og tverrhekk. Skipet er utstyrt med fire membran lastetanker med 270 mm tykt GTT Mark III system. Lasting skjer ved hjelp av pumpe-installasjoner på land, og lasten blir deretter nedkjølt til lagringstemperaturen ombord. Avgasser under transporten blir opphetet og levert til hovedkjelene som brenselsgass ved hjelp av kompressorer. Lossing skjer ved hjelp av elektrisk drevne nedsenkete pumper som befinner seg på bunnen av hver tank. Pumpene har kapasitet på 1700 m3/time.
Når skipet er i ballast vil det alltid være igjen et lite kvantum LNG for å opprettholde kjølingen. Det sentrale kontrollrommet styrer og overvåker lasting, lossing, ballasting, de-ballasting samt hele lastehåndteringssystemet.
«Golar Viking» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 280,00 m |
Bredde | 43,00 m |
Dybde i riss | 26,00 m |
Design draft | 11,40 m |
Kapasitet | 140.207 m3 |
Tdw | ca. 70.000 |
GT | ca. 93750 |
Bunkerstank kapasiteten er 5660 m3.
Maskineri
Fremdriften besørges av et turbinmaskineri type Hyundai MS40-2 med ytelse 27.940 kW. Maskineriet driver en enkel 5-bladet propeller med 8600 mm diameter via en dobbel-reduksjonsgearbox og to sett med hovedkjeler for for dual gass/olje. Skipets fart er beskrevet som 19,7 knop.
Maskinrommet fjernstyres fra broen og det sentrale kontrollrommet, og LNG carrier'en har klasse for ubemannet maskinrom når skipet er i sjøen. Hun er dessuten utstyrt med en Kawasaki baugthruster på 1700 kW.
*
Hyundai H.I. i Ulsan er verdens største skipsverft med en ordrebok på ca. 240 skip på til sammen ca. 21,7 millioner dwt.
Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 3/2005