M/T «HEATHER KNUTSEN»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Samsung Heavy Industries Co. Ltd., Sør-Korea overleverte shuttle tankeren «Heather Knutsen» til Knutsen OAS Shipping AS, Haugesund 31. mars som byggenummer 1445. Skipet ligner på «Grena» som ble levert fra Samsung til J. Ludwig Mowinckels Rederi for noe over et år siden.

Også dette nybygget skal inn på et langt certeparti og gjøre tjeneste i tøffe havområder, men på den andre siden av nord-atlanteren. Skipet er klasset i DNV @1A1, "Tanker for Oil ESP" NAUTICUS (Newbuilding), PLUS-2, E0, DYNPOS AUTR, OPP-F, ICS, Bow loading, F-AMC, SBM, TMON (15), HELDK-SH.

«Heather Knutsen» er registrert i Canada noe som er naturlig når skipet skal gjøre tjeneste for det canadiske oljeselskapet Husky Energy på White Rose feltet utenfor New Foundland. Feltet er nettopp åpnet for produksjon. Det spesielle med disse farvannene, sammenlignet med for eksempel Nordsjøen, er at det forekommer isfjell, og tankeren er derfor utstyrt med et Ice Detector System basert på konvensjonell radarteknologi. Det er ellers vektlagt at alle skipets funksjoner sikres mot frostskader.

M/T «Heather Knutsen» har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
276,96 m
Lengde p.p.
262,00 m
Dybde i riss
23,60 m
Bredde
46,00 m
Draft summer scantling
17,00 m
DWT
ca. 148.553 m.t.
Lastekapasitet
162.793 m3

Brennoljetankene har kapasitet for 3684 m3 fuel og 287 m3 diesel, mens ferskvannskapasiteten er 426 m3. Skipet kan ta opp til 52.566 m3 vannballast i tankene. Skipet kan laste to segregeringer.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet er en MAN B&W 6S70MC dieselmotor som utvikler 22.920 hk v/91 o/min og er koblet til et Kamewa Ulstein CPP propellanlegg. Styremaskineriet er merke Porsgrunn og betjener et Schilling ror.

Skipet trenger utmerkede manøvreringsegenskaper, og disse oppnåes ved montering av to Brunvoll azimuth thrustere, en forut og en akter, og en Brunvoll tunnel baugthruster, alle på 2.200 kW.

Strømforsyningen besørges av fire diesel generatorsett og en akselgenerator. Sperre har levert kompressorer, og kjelutrustningen er fra Aalborg Industries.

Diverse
Maritime Pusnes har levert bauglastesystemet og dekksmaskineriet til nybygget, og møbler kommer fra Contract Møbler AS. DP-systemet er en Konsberg Maritime leveranse.

*

Samsung S.B. hadde per slutten av januar en ordremasse på ikke mindre enn 146 skip på totalt 15,4 millioner tdw. Den består mest i tank-, container- og LNG-skip. Knutsen OAS Shippings bnr. 1446 skal leveres i mai.

Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 2/2005