
M/T «HILDA KNUTSEN» / M/T «TORILL KNUTSEN»
– levert fra Hyundai HI
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I august ble shuttle tankeren «HILDA KNUTSEN» levert fra Hyundai H.I. som byggenummer 2531 til Knutsen NYK Offshore Tankers AS. Japanske Nippon Yusen Kaisha har 50 prosent eierinteresse i dette selskapet. Registrert eier er Knutsen Shuttle Tankers 14 AS. I september fulgte så overleveringen av søsterskipet «TORILL KNUTSEN» som verftets byggenummer 2532.
Shuttle tankskipene er på ca. 123.166 dwt og er registrert i NIS. Skipene er utstyrt med DP2 system og bow-loading system. De er vinterisert og har DNV klassenotasjoner ✠1A1, ICE-1C, WINTERIZED COLD (-15 °C, -35 °C), CSR, Tanker for Oil, ESP, BOW LOADING, SPM, COMF-V(3)C(3), HELDK-SH OPP-F, E0, ESV-DP[HIL], F-AMC, CCO, DYNPOS-AUTR (A), NAUT-AW, VCS-2, CLEAN DESIGN, COAT-PSPC(B,) CSA-FLS2(*), PLUS (*), BIS, TMON, (CAA-N). (Se også kommentar nedenfor).
Dåpsseremonien for de to nybyggene ble avholdt den 17. juli 2013 med tilstedeværelse av blant annet KNOT president Trygve Seglem og NYK senior managing corporate officer Hitoshi Nagasawa.
Begge skipene er befraktet av italienske Eni Trading & Shipping S.p.A for maksimum 10 år og skal brukes til transport fra Nordsjøen og Barentshavet til landanlegg.
NYK beskriver en shuttle tanker, eller bøyelaster som ofte er benevnelsen for denne typen skip, som en “floating pipeline”. Bøyelaster uttrykket kommer av at systemet kan utføre lasteoperasjoner via skipets baug uten kontakt mellom tankskipet og for eksempel en FPSO selv under dårlige værforhold. Systemet sørger også for at slangene kan forbindes eller frakobles lettere enn vanlig slik at shuttle tankeren kan evakuere raskt skulle det være påkrevd.
KNOT
Det var i 2010 at Knutsen og NYK etablerte det nye selskapet Knutsen NYK Offshore Tankers AS for bøyelaster flåten. Hovedkontoret er i Haugesund.
Overtar «Carmen Knutsen»
I sommer ble det bekreftet av KNOT hadde ervervet Knutsen Shuttle Tankers 13 i en aksjeavtale. Dette selskapet var eier av «Carmen Knutsen» på ca. 157.000 dwt bygget i januar 2013 ved Hyundai HI. Prisen var $145 millioner minus ca. $89,1 millioner i bankgjeld. Ca. $45,4 millioner ble betalt kontant, og selger finansierte restbeløpet ved å yte et lån på $10,5 millioner. «Carmen Knutsen» banklånet løper frem til januar 2018 til rente tilsvarende 2,5% over LIBOR. Selgerlånet løper i fem år til rente basert på 6-måneders LIBOR pluss 4,5% per år.
M/T «HILDA KNUTSEN» / «TORILL KNUTSEN»
Nybyggene har Haugesund som hjemstedhavn og har følgende hoveddata:
(alle tall “cirka”)
Lengde o.a. | 275,70 m |
Lengde b.p.p | 256,00 m |
Bredde mld. | 46,00 m |
Dybde i riss | 22,70 m |
Draft | 15,50 m |
DW | 123.166 t |
GT | 80850 |
NT | 36065 |
IMO nr. «HILDA KNUTSEN» | 9628300 |
IMO nr. «TORILL KNUTSEN» | 9630030 |
Maskineri
Fremdriften besørges av to dieselmotorer av type MAN Diesel & Turbo 6S50ME-C8.1 HHI-EMD som driver to CPP 4-bladete av Kawasaki fabrikat. Skipene har fire hoveddieselgeneratorer av HIMSEN frabrikat fra Hyundai Engine & Machinerey Co. Ltd. To er av type 9H32/40 og to av type 8H32/40. Nødaggregatet er av type Scania CV AB.
Skip av denne typen er godt utstyrt med thrustere; 2 x retractable azimuth thrustere av type AR100 LTC og 2 x AR100 LNC (KT2600-UA100TC). Kjelutrustningen er fra Alfa Laval.
❊
Fortsatt har KNOT en shuttle tanker i ordre ved Hyundai i størrelsen 112.000 dwt for levering i 2013. Et større skip på 152.000 dwt skal leveres fra COSCO Zhoshan, Kina i 2014.
Ref DNV notasjoner:
WINTERIZED COLD –To ensure that the ship is safe and operable in cold climates that involve sea spray and ice as well as low temperatures. The notation’s requirements set a high standard for the ship so that the safety of the ship and its personnel is maintained under winter conditions.
The PLUS notation is intended for vessels operating in harsh areas. The PLUS notation extends on the CSR notation with a minimum design fatigue life of 25 years of Nort new class notation CSA-FLS has been introduced for direct calculation of the fatigue life according
A CSA-FLS ship has a higher fatigue life for critical details than a normal classed ship. It will therefore be a safer ship, with a reduced likelihood of fatigue cracks. The increased fatigue strength will make it less likely that the ship will cause pollution or require repair, thus reducing the long-term cost for the owner.