
M/T «JASMINE KNUTSEN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Knutsen OAS Shipping AS inngikk i desember en samarbeidsavtale med Canship Ugland Limited der sistnevnte selskap skal opererere både «Jasmine Knutsen» og «Heather Knutsen» som ble levert fra verftet 31. mars – sistnevnte ble omtalt i SR 2/05.
Begge skipene blir beskjeftiget med oljetransport fra White Rose feltet på den canadiske kontinentalsokkelen 350 km øst for St. Johns på New Foundland. Feltet opereres av Husky Energy Inc.
«Jasmine Knutsen» har en kortere fast periode under certepartiet enn søsterskipet, nemlig fem mot ti år. Befrakteren har opsjon på ytterligere frem år.
Det spesielle med disse farvannene, sammenlignet med for eksempel Nordsjøen, er at det forekommer isfjell, og tankeren er derfor utstyrt med et Ice Detector System basert på konvensjonell radarteknologi. Dessuten er skipets maskinrom, ballastsystemer og alt innendørs sikret mot frostskader. Tankeren er konstruert for å kunne opererere for fullt ned til minus 10 grader C. Skipet kan laste to segregeringer.
M/T «Jasmine Knutsen» er klasset i DNV @1A1, "Tanker for Oil ESP" NAUTICUS (Newbuilding), PLUS-2, E0, DYNPOS AUTR, OPP-F, ICS, Bow loading, F-AMC, SBM, TMON (15), HELDK-SH og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 276,96 m |
Lengde p.p. | 262,00 m |
Bredde | 46,00 m |
Dybde i riss | 23,60 m |
Draft summer scantling | 17,00 m |
DWT | ca. 148.553 m.t. |
Lastekapasitet (14 tanker) | ca. 162.793 m3 |
Skipets tanker rommer 3684 m3 heavy fuel, 287 m3 diesel og 426 m3 ferskvann. Vannballast kapasiteten er 52.566 m3.
Maskineri
Fremdriften besørges av en MAN B&W 6S70 MC dieselmotor som utvikler 22.920 hk v/91 o/min. Motoren driver et Kamewa Ulstein propellanlegg. Porsgrunn styremaskinen betjener et Schilling ror.
Manøvreringsegenskapene forbedres med to Brunvoll azimuth thrustere, en forut og en akter, og en Brunvoll tunnel thruster, alle på 2.200 kW.
Fire generatorsett og en akselgenerator sørger for produksjonen av elektrisitet ombord. Sperre har levert kompressorer, og kjelutrustningen er fra Aalborg Industries. MIP-system og torsjonmeter er levert av Kyma AS, og varmevekslere er av type APV Heat Exchanger.
Diverse
Maritime Pusnes har levert bauglastesystemet og dekksmaskineriet til nybygget, og møbler kommer fra Contract Møbler AS. DP-systemet er en Kongsberg Maritime leveranse.
*
Samsung S.B. har en enorm ordreliste som også inneholder flere leveranser av tankskip til Viken Shipping og Teekay Navion og både LNG- og containerskip til A.P. Møller.
Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 3/2005