
M/T «JO ROWAN»
– fra Kina til Jo Tankers
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I august ble det første kjemikalie-/product tankskipet fra kinesiske New Century Shipbuilding, Jingjiang City, M/T «JO ROWAN», levert til Hassel Shipping 2 AS ved Jo Tankers AS, Kokstad. Skipet med byggenummer 307369 er på ca. 74.500 dwt og er således et av verdens største innen dette spesialfeltet. Sjøsettingen av skipet fant sted 30. april.
Skipet er bygget etter NCS’ egen design som markerer en milepæl for verftet ved å bringe det inn på “high technology” markedet med miljøvennlige skip. Prisen er blitt oppgitt til ca. $45 millioner. Skip nummer to følger senere i høst.
Lasteområdet er inndelt i 14 separate lastetanker som alle har egne deepwell pumper av Frank Mohn fabrikat og cargo transfer system.
I motsetning til «BOW PIONEER» som også er omtalt i denne utgave av SKIPSREVYEN, kan dette skipet seile gjennom dagens Panama-kanal. Skipet er IMO Ship type 3 og klasset i Lloyd’s Register LR, 100A1, ESP, SPM, EP, LI, ✠LMC, UMS, IGS, IWS, ETA, BWMP-S, SCM, Tanker for Chemicals and Oil. Skipet fører NIS flagg.
M/T «JO ROWAN»
Hoveddata:
Lengde o.a. | 228,60 m |
Lengde b.p.p | 219,70 m |
Bredde | 32,26 m |
Dybde i riss | 21,20 m |
DW | ca. 74.500 t |
Draft summer | 14,65 m |
Lastevolume | ca. 85.010 m3 |
Dist. bow to centre manifold | 114,50 m |
Dist. stern to centre manifold | 113,50 m |
GT | 43053 |
NT | 21674 |
IMO nr. | 9602710 |
Fremdriften besørges av en MAN Diesel & Turbo 5S60MC-C8 two-stroke dieselmotor med ytelse på 11900 kW v/105 rpm ved maximum continuous rating. Maskineriet er koblet til en fixed pitch 4-bladet propeller med energibesparende Mewis duct. Hjelpemaskineriet består av fire MAN Diesel & Turbo 6L23/30H generatorsett hver på 900 kW. Fart og forbruk oppgis til ca. 14,6 knop og 35 m. tonn per døgn ved design draft.