M/T «LNG OYO»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med leveringen av «LNG OYO» er tre av de fire skipene i serien ved Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering Co. Ltd. i Sør-Korea overtatt av rederiet. Begivenheten fant sted 29. desember, og nybygget var verftets byggenummer 2223. Etter børsintroduksjonen er det nå Bergesen Worldwide Gas ASA, Oslo som er eierselskapet.

Kontrakten for bygging av de fire skipene ble i sin tid inngått i forbindelse med avtalen med Nigeria LNG Limited om beskjeftigelse av skipene i minimum 20,5 år. Nigeria LNG Limited er et samarbeid mellom Nigerias oljeselskap og Shell, TotalFinaElf og ENI-Agip. NLNG har visstnok også en opsjon om å kjøpe skipene.

Nylig ble det opplyst i internasjonal presse at Royal Dutch Shell med partnere får en forsinkelse i forbindelse med et flytende naturgass prosjekt i Nigeria som kan koste dem mer enn $1,2 milliarder. Om dette får betydning for utførelsen av transportene vites ikke.

«LNG OYO» er bygget til klasse i Lloyd's Register @1A1 Tanker for liquified gas, 2G-163¡C, 0.500 kg/m3, 0.25 bar, Nauticus, SDA, IWS, LI, +LMC, UMS, NAV1, IBS, HCM og er registrert på Bermuda.

Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
285,40 m
Lengde p.p.
274,40 m
Bredde
43,40 m
Dybde i riss
26,00 m
Design draft
11,35 m
Kapasitet
ca. 145.914 m3
Dwt basis design draft
ca. 71.000
GT
ca. 97561
NT
ca. 29268

Tankkapasitetene er på 3939 m3 brennolje, 427 m3 dieselolje og 736 m3 ferskvann. Tanker for vannballast rommer 56.503 m3 basis 100% full.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet er en Kawasaki Heavy Industries Ltd. turbinmaskineri som utvikler 33.700 shp. Servicefart er ca. 19,75 knop. Skipet utstyrt med en Brunvoll baugpropeller.

Dieselgenerator er type MAN B&W Holeby på 2580 bhp, Hyundai H.I. har levert to generatorer hver på 1725 kW og to turbo generatorer er merke Mitsubishi hver på 3450 kW. Nødaggregatet er et Stamford generatorsett.

Lastepumper er fra Ebara, Ellehammer har levert brannpumpe og andre pumper er fra Shinko. KYMA AS har levert Online Ship Performance Monitoring for skip og maskin. Kompressorer er fra Cryostar, og Inertgass systemet er levert av Hamworthy KSE.

Diverse
Hydralift har levert kraner, og tre ankere er fra China Shipbuilding. De to 60 personers livbåtene er levert av Norsafe. Teamtec Marine Produkter har levert incinerator.

Det integrerte brosystemet er levert av Kongsberg Maritime som også har levert automasjonssystemet. CCTV med bevegelsesdeteksjon brukes for å overvåke maskineriet i maskinrommet. Loading computer er levert av AS Consultas.

*

Neste levering i serien LNG-carriers fra Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering er bnr. 2224 «LNG Benue» i juni 2006. I juni 2004 plasserte Bergesen Worldwide Gas nok en en kontrakt ved verftet for bygging av 3 x 148.300 cbm LNG carriers ved verftet, og opsjonen for et fjerde skip ble erklært i oktober samme år. Det første skipet skal leveres i første kvartal 2007.