
M/T «PALVA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Som tilfellet var med «Stena Poseidon» som ble levert i januar og omtalt i Skipsrevyen nr. 1/2007, er også «Palva» eiet på 50/50 basis av Neste Oil og Concordia Maritime AB, og Neste Oil har befraktet skipet for en periode på 10 år. Dåpen fant sted i desember samtidig med «Stena Poseidon». Begge tankerne skal operere delvis i Baltic og har Finland som utgangspunkt for reiser til Nord-Amerika.
M/T «Palva» er en Panamax tanker med lengde x bredde på 228,6 x 32,24 meter. Bredden er den maksimale for passering gjennom Panama-kanalen. Skipet er bygget med isklasse som innebærer at hun kan seile med fart på 5 knop i en kanal med 1,0 meter tykk is. Videre har tankeren adjustable propellere for bedre manøvreringsegenskaper ved trading i is.
M/T «Palva» er klasset i DNV @1A1, Tanker for Oil, ESP, NAUTICUS (Newbuilding), PLUS-2, ICE-1B, ETC, E0, VCS-2, RPS, NAUT-AW og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 228,60 m |
Lengde b.p.p. | 220,00 m |
Bredde | 32,24 m |
Dybde i riss | 20,45 m |
Draft design | ca. 12,20 m |
Dwt scantling | ca. 74.999 |
Draft scantling | ca. 14,35 m |
Lastevolum | ca. 85.500 m3 |
IMO nr. | 9334703 |
Maskineri
Skipet har MAN B&W Diesel 6S60 MCC hovedmaskineri med ytelse på 13.560 kW som driver en Kamewa Ulstein CPP propeller. Service fart ved 80% MCR er ca. 16 knop ved design draft. Styremaskineri er av Rolls-Royce fabrikat.
Hjelpemaskineriet består av Brodosplit/MAN B&W dieselmotorer, og nødaggregatet består av Koncar/CAT utstyr.
Sperre har levert kompressorer, og Alfa Laval og Jowa har stått for leveransen av separatorer. Alfa Laval har også levert ferskvannsgenerator. Teknotherm er leverandør av proviant kjølemaskineriet og ventilasjonsanlegget. Tankradar er levert av Saab, og nivåindikator for ballasttanker er fra Auxitrol. Varmevekslere er av type APV Heat Exchanger.
Brannsikkerheten blir ivaretatt av vanntåkesystem fra Tyco Fire & Integrated Solutions og skumsystemer fra Pastor (dekk) og Unitor (maskinrommet). Brannvarslingsanlegget kommer fra Consilium Marine.
Dekk
Nybygget har 12 lastetanker og 2 slop tanker, alle coated. Lastepumper er levert av Frank Mohn med kapasitet 1000 m3/h, og Scanjet har levert maskiner for vasking av tankene. Hydraulisk kontroll av laste/lossesystem kommer fra Scana Skarpenord.
Diverse dekksmaskineri er fra Aker Kvaerner Pusnes, og ankerutrustning kommer fra Ketten Fabrik. 3 Maj/MacGregor har levert slangehåndteringskran. Skipet er oppmalt med malingssystemer fra Sigma.
Redningsutstyret innbefatter Greben livbåter m/daviter og Greben og RFD redningsflåter.
Diverse
Paneler på innvendige skott, himlinger, innredningsdører og baderomsmoduler er leveranser fra 3. Maj – Tibo, og samme firma har levert incinerator. Loipart og Koncar har levert bysse-, pantry- og vaskeriutstyr, mens toalettsystemet er levert av TTK. Unitor har levert air-condition anlegget til lugarene og innredningen.
Lyngsø Marine har levert automasjonssystemet til nybygget, og navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er fra Raytheon, mens Zenitel har levert intercom anlegget.
*
Brodosplit Shipyard skal levere en serie P-MAX tankskip til Concordia. I desember kommer «Stena President» med bnr. 445, i 2008 bnr. 446 «Stena Perros», i 2009 bnr. 447 «Stena Progress» og bnr. 448 «Stena Prosperity» og i 2010 bnr. 449 «Stena Preference» og bnr. 450 «Stena Premium».