
M/T «SOLVIKEN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
M/T «Solviken» er bygget til DNV klasse @1A1, ICE-1A, Tanker for Oil, ESP, E0, PLUS-2 TMON NAUTICUS (Newbuilding) der PLUS-2 notasjon gir design utmattingslevetid på 40 år basert på et Nord-Atlantisk bølgemønster.
M/T «Solviken» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 248,975 m |
Lengde b.p.p. | 239,00 m |
Bredde | 43,80 m |
Dybde i riss | 23,60 m |
Dwt | 114.523 m.t. |
Draft scantling | 14,94 m |
Draft design | 13,60 m |
GT | 61.653 |
NT | 35.445 |
IMO nr. | 9321689 |
Lastekapasitet | 130.338 m3 (100%) |
Bunkerstankene rommer ca. 3.000 m3 og ferskvannstankene 477 m3.
Maskineri
Fremdriften besørges av en MAN B&W Diesel 7S60 MC dieselmotor som utvikler 19.460 hk hvor regulatoren og maskin-/brokontroll
Aker Kvaerner Pusnes har hatt leveransen av dekksmaskineri, og slangehåndteringskran på 15t/27m er fra TTS Marine. Oriental har levert to proviantkraner på 2,5t/11,5m henholdsvis 4,0t/11,5m. Lastepumper er levert av Shinko, maskiner for tankspyling kommer fra Polarmarine og inertgassystemet er levert av Kashiwa.
Umoe Schat-Harding har levert livbåter og daviter med hydraulisk brems, og malingssystemene er fra Sigma.
Skipet er innredet for et mannskap på 26 personer. Metos har levert bysseutstyr, incinerator kommer fra Hyundai og vakuumtoalett-systemet er fra Evac.
JRC har levert mesteparten av nautisk utstyr som radar, ECDIS, DGPS, ekkolodd, logg, Inmarsat-F og radioutstyr. Gyrokompass og autopilot er fra Yokogawa. I tillegg kommer brovakt og alarm system fra Kongsberg Maritime og PA system fra CMR, Korea.
M/T «Solviken» har P&I forsikring hos Gard og H&M forsikring hos Norwegian Hull Club.
*
Samsung Heavy Industries Co. Ltd. har en ordrebok på 172 skip på over 17 millioner dwt per november. Mest fremtredende er de mange store container-, tank- og LNG skip.