
M/T «STAVANGER BLISS» / «EAGLE STAVANGER» / «EAGLE SYDNEY»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Med disse leveringene har rederiet bygget åtte skip ved Sumitomo verftet. «STAVANGER BLISS» er på kontrakt til Sanko Steamship, og de to andre gikk inn på 10 års bareboat kontrakter med American Eagle Tankers (AET).
Det kan være nærliggende å tro at Aframax har noe med Afrika trade å gjøre (ref. Suezmax, Panamax etc.), men Afra kommer fra American Freight Rate Association, og på den tiden var en typisk Aframax tanker 79.999 dwt. I dagens shipping verden forbinder man Aframax med størrelsen fra ca. 80.000 til ca. 120.000 dwt.
M/T «STAVANGER BLISS» er klasset i Lloyd’s Register of Shipping.
M/T «STAVANGER BLISS» / «EAGLE STAVANGER» / «EAGLE SYDNEY»
Hoveddata:
Lengde o.a. | 228,60 m |
Lengde b.p.p. |
217,80 m |
Dybde i riss |
21,50 m |
Bredde |
42,00 m |
Dwt |
ca. 104.500 |
Draft sommer |
ca. 14,808 m |
IMO nr. «STAVANGER BLISS» |
9364239 |
IMO nr. « EAGLE STAVANGER» |
9412995 |
IMO nr. «EAGLE SYDNEY» |
9413004 |
Maskineri
Fremdriften besørges av en Mitsui MAN B&W 6S60 MC-C dieselmotor, og hjelpemaskineriet består av Daihatsu/Taiyo generatorsett. Lastepumpene er fra Shinko, og Aalborg Industries har levert kjelutrustning. Brannvarslingsanlegget er levert av Consilium Marine.
Diverse
Dekksmaskineri leveransen kommer fra Manabe, og elektronisk broutrustning er fra Furuno og Japan Radio. Skipene er innmeldt i Gard P&I Club.