
M/T «STAVFJORD» – M/T «STAV VIKING»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipskonsulent AS har designet denne skipstypen, og Gunnar Aasly (Aasly Marine AS) som også har firma i Kina, har ført byggetilsyn, hvilket også gjelder Stenersen nybyggene som allerede er blitt levert fra verftet. DD Shipping tar seg av driften av skipene og er også medeier. Ifølge dagspressen kostet de to skipene totalt ca. US$ 70 millioner. Begge skipene er på 5-års befraktningsavtaler til Broström (eiet av A.P. Møller – Mærsk A/S).
Nybyggene er arrangert med 12 tanker pluss sloptanker og kan laste åtte segregeringer. Losseraten er ca. 2.000 m3/time. En deck trunk beskytter laste rørledningene og annet utstyr mot været og forbedrer vedlikeholdet og reduserer korrosjonsfaren. Forut er det et arrangement som beskytter ankerspill og vinsjer.
Skipene fører NIS flagg og har norsk kaptein og filippinsk mannskap, er klasset i DNV med notasjoner ✠1A1, ICE-1A, Tanker for Oil Products, ESP, Tanker for Chemicals, ICE 1A, W1-OC, E0, ETC, VCS-2, TMON og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 144,05 m |
Lengde p.p. |
133,80 m |
Bredde største | 23,00 m |
Dybde i riss | 12,40 m |
Draft design |
8,40 m |
Dødvekt |
ca. 16.635 tonn |
Kubikk inkl. slops |
19500 m3 |
GT |
ca. 11935 |
NT |
ca. 5129 |
IMO “Stavfjord” |
9401544 |
IMO “Stav Viking” |
9401556 |
Tankkapasitetene er ca. 570 m3 heavy fuel oil, ca. 74 m3 diesel og ca. 440 m3 ferskvann. Vannballast kapasitet er ca. 8100 m3.
Maskineri
Fremdriften besørges av en MAN Diesel 6L48/60B dieselmotor med ytelse 6300 kW v/500 rpm som er koblet til et MAN Diesel VBS 1460/ODG 400 propellanlegg via et Renk RSVL-1060 reduksjonsgear.
Tenfjord styremaskineri opererer et Becker ror, og skipene er utstyrt med Brunvoll baugthruster på 750 kW. Service speed er ca. 14,8 knop og farten på prøveturene var ca. 15,8 knop.
Strømforsyningen besørges av en Wärtsilä 6L20C dieselmotor på 970 kW og to type 4L20C hver på 645 kW, samt av en AVK akselgenerator på 1500 kW. Nødaggregatet er av MAN Demp fabrikat.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Sperre har levert kompressorer og separatorer kommer fra Westfalia. Aeron er leverandør av ventilasjonsanlegget og fryse-/kjølemaskineri. Aalborg Industries har levert kjelutrustning, og et vedlikeholdssystem er fra SIS. Box-kjøler er levert av NRF, Holland, og Semco Maritime har forestått lastetankventiler, mens last- og ballastventiler kommer fra Scana Skarpenord og Westad. CO2 brannslukkingsanlegget er en Unitor leveranse.
Dekk/diverse
Lastepumpene er av Framo fabrikat, skipet har Loadmaster International lastecomputer og tankvaskesystem er type Gunclean. Inertgass systemet er fra Smith Gas. Pellegrini har levert slange- og storeskraner, samt hydraulisk dekksmaskineri.
Redningsutstyret innbefatter Viking redningsflåter, Norsafe (Kina) livbåter og MOB-båt m/davit. Vindusviskere er merke Seematz.
VAD har levert møbler, bysseutstyr er fra Electrolux og vakuumtoalettsystem er fra Evac. TeamTec har stått for incinerator. Styrehusstoler er type NorSap, og Semco er leverandør av hovedtavle og starterskap.
Confido har levert administrasjonsnettverk, og HSE avviksrapportsystem kommer fra UniSea. Skipene er innredet for et mannskap på 16 personer og har hospital.
Elektronikk
Alarmsystemet ombord er en Kongsberg Maritime leveranse. Furuno Shanghai har levert navigasjonspakken som består blant annet av Furuno FAR-2815 radar, FAR-2835S radar, Nautik kompass, Furuno DS-80 logg, Simrad AP9 MKII autopilot, Furuno GP-80 DGPS, Furuno Fax-208A værfax, Furuno ECDIS og Furuno LC-90 Mk2 Loran C.
For kommunikasjon er montert Furuno GMDSS radio, Furuno NX-500 Navtex og Furuno Felcom Fleet 77 Inmarsat B. Antenner er fra Naval Electric.
❊
Jiangnan Shipyard skal levere bnr. 2437 til Stenersen i juni og bnr. 2438 i desember. Knutsen OAS får levert fire product tankers, bnr. 2427 i juni, bnr. 2428 i juli, bnr. 2439 og bnr. 2440 i april 2010.