M/T «STEN AURORA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Rederiet Stenersen AS, Bergen overtok M/T «STEN AURORA» med byggenummer 2363 fra Jiangnan Shipyard i Kina 11. september. Skipskonsulent AS har stått for skipets design.

Når ytterligere fem skip er blitt levert fra dette verftet innen 2008, vil rederiet ha totalt 13 Idun-class skip levert fra Jiangnan Shipyard (Group) Co., Ltd. Dette skipet har verftets bnr. 2363. M/T «STEN AURORA» er arrangert med 12 tanker pluss sloptanker og kan laste 8 segregeringer. Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 144,05 m
Lengde p.p.
133,80 m
Bredde største 23,00 m
Dybde i riss 12,40 m
Draft design
8,40 m
Dødvekt
ca. 16.613 tonn
Draft scantling
8,90 m
Kubikk
18.620 m3 basis 98% full
GT
ca. 11935
NT
ca. 5137
IMO
9318565

Tankkapasitetene er 580 m3 heavy fuel oil, 74,8 m3 diesel og 502 m3 ferskvann.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Wärtsilä 6L46C dieselmotor med ytelse 6.300 kW v/500 rpm som driver et Wärtsilä Propulsion CP180 propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat type SCV 105-PDM63. Skipet er utstyrt med et Wichmatic kontrollsystem, og farten er ca. 13,5 knop. Styremaskinen er en Tenfjord og ror er type Propac. Nybygget er utstyrt med Brunvoll baugthruster på 750 kW.
Strømforsyningen besørges av tre Wärtsilä dieselmotorer, en av type 6L20C på 970 kW og to type 4L20C hver på 645 kW, samt en AVK akselgenerator på 1500 kW. Nødaggregatet er av MAN Demp fabrikat.
Aeron AS har levert ventilasjonsanlegget og fryse-/kjølemaskineri, og kjelutrustning kommer fra Aalborg Industries. Sperre har levert kompressorer, separatorer kommer fra Westfalia og pumpeutrustning er fra Allweiler. Skipet har SIS vedlikeholdssystem, og box-kjøler er levert av NRF, Holland. Unitor har levert CO2 brannslukkingsanlegget.
Dekk/diverse
Fjernstyrt kontrollsystem, samt laste- og ballastventiler er fra Scana Skarpenord/Westad. Tankvaskesystemet er fra Gunclean, Smith Gas har forestått inertgass systemet og båten har Framo lastepumper. Loadmaster International AB har levert lastecomputer, og lastetankventiler er fremskaffet av Semco Maritime. Pellegrini har levert slange- og storeskraner, samt hydraulisk dekksmaskineri.
Norsafe (China) har levert livbåter, MOB-båt m/davit og Viking redningsflåter til nybygget. Lanterner er fra Norselight, og vindusviskere er merke Seematz.
VAD AS har levert møbler til innredningen ombord, bysseutstyr er fra Electrolux, mens Evac har levert vakuumtoalettsystemet. Skipet har incinerator fra TeamTec, og hovedtavle og starterskap fra Semco. Styrehusstoler er fra Norsap.
Elektronikk
Båtens alarm og power management system er en Kongsberg Maritime leveranse. Furuno Shanghai har levert navigasjonspakken. Utstyret inneholder blant annet Furuno FAR-2815 og FAR-2835S radar, Nautic Systems kompass, Furuno DS-80 logg, Simrad AP9 MK3 autopilot, Furuno GP-80 DGPS, Furuno Fax-208A værfax, Furuno Ecdis, Furuno LC-90 MK2 Loran C, Furuno GMDSS radiostasjon, Furuno NX-500 Navtex og Furuno Felcom Fleet 77 Inmarsat B. Intercom-anlegget er fra Zenitel Marine AS, og Naval Electronic har levert antenner.
Confido AS har levert administrasjonsnettverk, og HSE avviksrapportsystem er fra UniSea. Nybygget er forsikret hos If Skadeforsikring.

Stenersen leveringene fra Jiangnan Shipyard fortsetter med «Sten Arnold» i desember, og så følger fire leveringer i 2008. O. H. Meling & Co. har plassert to ordrer ved verftet, bnr. 2413 og 2414, på ca. 16.400 dwt for levering i 2009.