Søsterskipet «Sten Frigg» ved kai i Bergen.

M/T «STEN BERGEN»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Jiangnan Shipyard i Kina overlevverer i disse dager byggenummer 2401, M/T «STEN BERGEN», til Rederiet Stenersen AS, Bergen.

Designet er utviklet av Skipskonsulent AS, og Gunnar Aasly har ført byggetilsyn. Nybygget er et søsterskip til «Sten Frigg» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 1/2009 og er arrangert med 12 tanker pluss sloptanker og kan laste åtte segregeringer. En deck trunk beskytter laste rørledningene og annet utstyr mot været og forbedrer vedlikeholdet og reduserer korrosjonsfaren. Forut er det et arrangement som beskytter ankerspill og vinsjer.
M/T «STEN BERGEN» har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 144,05 m
Lengde p.p.
133,80 m
Bredde største 23,00 m
Dybde i riss 12,40 m
Draft design
8,40 m
Dødvekt
ca. 16.613 tonn
Draft scantling
8,90 m
Kubikk
19.000 m3 basis 100% full
GT
ca. 11935
NT
ca. 5137
IMO
9407988

Tankkapasitetene er ca. 580 m3 tungolje, ca. 74,8 m3 diesel og ca. 502 m3 ferskvann.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet er en Wärtsilä 6L46C dieselmotor med ytelse 6300 kW v/500 rpm som driver et Wärtsilä CP180 propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat type SCV 105-PDM63. Skipet er utstyrt med et Wichmatic maskinerikontrollsystem.
Styremaskin er en Tenfjord og ror type Propac. En Brunvoll baugthruster på 750 kW forbedrer manøvreringsevnen inn/ut av havn.
Hjelpemaskineriet består av tre Wärtsilä generatorsett, en motor type 6L20C på 970 kW og to type 4L20C hver på 645 kW. I tillegg kommer en AVK akselgenerator på 1500 kW. Nødaggregatet er av MAN Demp fabrikat.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Sperre har levert kompressorer og separatorer kommer fra Westfalia. Aeron er leverandør av ventilasjonsanlegget og fryse-/kuldemaskineri. Aalborg Industries har levert kjelutrustning, og et vedlikeholdssystem er fra SIS. Box-kjøler er levert av NRF, Holland, og CO2 brannslukkingsanlegget er en Unitor leveranse.
Dekk/diverse
Skipet har Loadmaster International lastecomputer, og tankvaskesystem type Gunclean. Inertgass systemet er fra Smith Gas, Semco Maritime har stått for lastetankventiler, og laste- og ballastventiler kommer fra Scana Skarpenord og Westad. Pellegrini har levert slange- og storeskraner, samt hydraulisk dekksmaskineri, og lastepumper er av type Framo.
Redningsutstyret innbefatter Viking redningsflåter, Norsafe (Kina) livbåter og MOB-båt m/davit. Vindusviskere er merke Seematz, og TeamTec har stått for incinerator.
VAD har levert møbler, bysseutstyr er fra Electrolux og vakuumtoalettsystem er fra Evac. Styrehusstoler er type Norsap, og Semco er leverandør av hovedtavle og starterskap.
Confido har levert administrasjonsnettverk, og HSE avviksrapportsystem kommer fra UniSea. Nybygget er forsikret hos If Skadeforsikring.
Elektronikk
Skipets alarmsystem er en Kongsberg Maritime leveranse. Furuno Shanghai har levert navigasjonspakken som består blant annet av Furuno FAR-2815 radar, FAR-2835S radar, Nautik kompass, Furuno DS-80 logg, Simrad AP9 MKII autopilot, Furuno GP-80 DGPS, Furuno Fax-208A værfax, Furuno ECDIS og Furuno LC-90 Mk2 Loran C.
For kommunikasjon er montert Furuno GMDSS radio, Furuno NX-500 Navtex og Furuno Felcom Fleet 77 Inmarsat B. Intercom-anlegget er fra Zenitel, og Naval Electric har levert antenner.

Jiangnan Shipyard skal levere bnr. 2437 til Stenersen i juni og bnr. 2438 i desember. Knutsen OAS får levert fire product tankers, bnr. 2427 i juni, bnr. 2428 i juli, bnr. 2439 og bnr. 2440 i april 2010.