Dette er bilde av søsterskipet.

M/T «STEN BOTHNIA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Jiangnan Shipyard i Kina overleverte byggenummer 2384, M/T «STEN BOTHNIA», til Rederiet Stenersen AS, Bergen 24. november 2008, bare en måned etter forrige levering som var «Sten Suomi». Denne serien skip er designet av Skipskonsulent AS.

Nybygget er arrangert med 12 tanker pluss sloptanker og kan laste åtte segregeringer. Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 144,05 m
Lengde p.p.
133,80 m
Bredde største 23,00 m
Dybde i riss 12,40 m
Draft design
8,40 m
Dødvekt
ca. 16.613 tonn
Draft scantling
8,90 m
Kubikk
18.620 m3 basis 98% full
GT
ca. 11935
NT
ca. 5137
IMO
9378735

Tankkapasitetene er ca. 580 m3 heavy fuel oil, ca. 74,8 m3 diesel og ca. 502 m3 ferskvann.

Maskineri

Fremdriften besørges av en Wärtsilä 6L46C dieselmotor med ytelse 6300 kW v/500 rpm som driver et Wärtsilä CP180 propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat type SCV 105-PDM63. Skipet er utstyrt med et Wichmatic kontrollsystem, styremaskin er en Tenfjord og ror type Propac. En Brunvoll baugthruster på 750 kW forbedrer manøvreringsevnen inn/ut av havn. Farten er ca. 13,5 knop.

Hjelpemaskineriet består av tre Wärtsilä dieselmotorer, en av type 6L20C på 970 kW og to type 4L20C hver på 645 kW. En AVK akselgenerator på 1500 kW produserer også strøm ombord. Nødaggregatet er av MAN Demp fabrikat.

Pumpeutrustningen er fra Allweiler, Sperre har levert kompressorer og separatorer kommer fra Westfalia. Aeron er leverandør av ventilasjonsanlegget og fryse-/kjølemaskineri. Aalborg Industries har levert kjelutrustning, og et vedlikeholdssystem er fra SIS. Box-kjøler er levert av NRF, Holland, og CO2 brannslukkingsanlegget er en Unitor leveranse.

Dekk/diverse

Pellegrini har levert slange- og storeskraner, samt hydraulisk dekksmaskineri. Skipet har Gunclean tankvaskesystem, Smith Gas inert gas anlegg, Loadmaster International lastecomputer og laste- og ballastventiler fra Scana Skarpenord/Westad. Lastetankventiler er en Semco Maritime leveranse. Båten er utstyrt med Framo lastepumper.

Lanterner er fra Norselight, og vindusviskere er merke Seematz. TeamTec har stått for incinerator. Redningsutstyret innbefatter Viking redningsflåter, Norsafe (Kina) livbåter og MOB-båt m/davit.

VAD har levert møbler, bysseutstyr er fra Electrolux og vakuumtoalettsystem fra Evac. Styrehusstoler er type Norsap, og Semco er leverandør av hovedtavle og starterskap.

Confido AS har levert administrasjonsnettverk, og HSE avviksrapportsystem er fra UniSea. Nybygget er forsikret hos If Skadeforsikring.

Elektronikk

Båtens alarmsystem er en Kongsberg Maritime leveranse. Furuno Shanghai har levert navigasjonspakken som består blant annet av Furuno FAR-2815 radar, FAR-2835S radar, Nautic kompass, Furuno DS-80 logg, Simrad AP9 MKII autopilot, Furuno GP-80 DGPS, Furuno Fax-208A værfax, Furuno ECDIS og Furuno LC-90 Mk2 Loran C. For kommunikasjon er installert Furuno GMDSS radio, Furuno NX-500 Navtex og Furuno Felcom Fleet 77 Inmarsat B. Intercom-anlegget er fra Zenitel, og Naval Electric har levert antenner.


Jiangnan Shipyard

skal levere bnr. 2413 og 2414 til O. H. Meling & Co. i februar og mai 2009. Mens Stenersen skipene bygges ved verftet i Shanghai, er verftet allerede i virksomhet fra sine nye beliggenhet på Changxing Island ved munningen av Yangtze elven. Verftet er et datterselskap av China State Shipbuilding Corporation, og én grunn til flyttingen er at det skal skapes plass for Shanghai Expo i 2010. En annen sak er at den nye fasiliteten gir mulighet for å bygge både større og mer high-tech skip, inkludert LNG carriers, og for den sakens skyld også supertankers.

I oktober ble første skip levert fra Jiangnan Changxing shipyard, hvilket er ganske imponerende i lys av at den begivenheten opprinnelig var planlagt for 2009. Det var 280.000 dwt store «Yangtze Pearl» som ble levert til Changjiang National Shipping Group.

Verftet har en ordrebok på 131 skip tilsvarende over 15 millioner dwt. Det opprinnelige Jiangnan verftet var et av Kinas eldste og travleste, og ble grunnlagt i 1865. Verftet var det første i landet som bygget stålskip.