Bildet viser søsterskipet "Sten Baltic", ved levering Shanghai. I bakgrunnen er det berømte TV-tårnet i Shanghai.

M/T «STEN MOSTER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Nok et nybygg er levert fra Jiangnan Shipyard (Group) Co., Ltd. i Kina til Rederiet Stenersen AS, Bergen. Byggenummer 2351 ble overtatt 21. april. Skipskonsulent AS, Bergen har designet "Idun"-typen. For øvrig bærer skipet navnet til Sigmund Stenersens hjemsted.

I løpet av 2005 kontraherte Rederiet Stenersen AS ikke mindre enn fem båter i "Idun-class" fra Jiangnan Shipyard. Leveringene ville finne sted i 2007 og 2008. Fire av dem er befraktet til Neste Oil og ett skip skal arbeide for A.P. Møller. Prisen er i meglerkretser antydet til $30 millioner per skip. Dermed har rederiet kontrahert i alt 11 skip av denne typen ved det kinesiske verftet.

M/T «Sten Moster»
går inn på langsiktig certeparti til Teekay. Skipets lastekapasitet er ca. 18.620 m3 basis 98% full fordelt på 12 tanker, samt sloptanker, og hun kan ta åtte segregeringer.

Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
144,05 m
Lengde p.p.
133,80 m
Bredde største
23,00 m
Dybde i riss
12,40 m
Draft design
8,40 m
Dødvekt
ca. 16.613 tonn
Draft scantling
8,90 m
GT
ca. 11935
NT
ca. 5137
IMO nr.
9318565

Tankkapasitetene er 580 m3 heavy fuel oil, 74,8 m3 diesel og 502 m3 ferskvann.

Maskineri
Hovedmaskineriet er en Wärtsilä 6L46C dieselmotor som yter 6.300 kW v/500 o/min. Motoren er koblet til et Wärtsilä Propulsion CP180 propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat type SCV 105-PDM63. Fartøyet er utstyrt med et Wichmatic kontrollsystem. Service speed er ca. 13,5 knop.

Styremaskinen er en Tenfjord, og for bedre manøvreringsegenskaper er båten utstyrt med en Brunvoll baugthruster på 750 kW. Ror er type Propac.

Strømforsyningen besørges av tre Wärtsilä dieselmotorer, en av type 6L20C på 970 kW og to type 4L20C hver på 645 kW, – samt en AVK akselgenerator på 1500 kW. Nødaggregatet på 100 kW er av MAN Demp fabrikat.

Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler og Framo (lastepumper), og separatorer er fra Westfalia. Aeron Miljøteknikk har levert ventilasjonsanlegget og fryse-/kjølemaskineri. Kompressorer er fra Sperre, kjeler fra Aalborg Industries og box-kjøler er levert av NRF, Holland.

Maskinrommets brannsikkerhet er ivaretatt av et Unitor CO2 brannslukkeanlegg og -alarmanlegg fra Salwico. Inert gas er fra Smith Gas.

Dekk/diverse
Pellegrini har levert hydraulisk dekksmaskineri, inkudert slangehåndterings- og proviantkraner. Semco Maritime Danmark har levert lastetankventilasjon. Fjernstyrt kontrollsystem, samt laste- og ballastventiler er fra Scana Skarpenord/Westad. Tankvaskemaskiner er en leveranse fra Gunclean, Danmark.

Norsafe (China) har levert livbåter, MOB-båt m/davit og Viking redningsflåter. Norselight har levert lanterner, og vindusviskere er merke Seematz. Tankcoating er merke Marineline.

Incinerator er fra TeamTec, og møbler er blant annet levert av Contract Møbler. Electrolux har levert bysseutstyr og Evac vakuumtoalettsystemet. Styrehusstoler er fra Norsap. Hovedtavle og starterskap kommer fra Semco.

Elektronikk
Lastecomputer er levert av Loadmaster International AB. Alarm og power management systemet er fra Kongsberg Maritime. Navigasjonsutstyret ombord inneholder blant annet Furuno FAR-2815 radar, FAR-2835S radar, Nautic Systems kompass, Furuno DS-80 logg, Simrad AP9 MK3 autopilot, Furuno GP-80 DGPS, Furuno LC-90 MK2 Loran C og Furuno Fax-208A værfax. Vico AS har forestått navigasjonspakken. Ecdis er også fra Furuno.

Kommunikasjonsutstyret innbefatter Furuno GMDSS radiostasjon, Furuno NX-500 Navtex og Furuno Felcom Fleet 77. Intercom-anlegget er fra Zenitel Marine AS, og Naval Electronic har levert antenner.

Vedlikeholdssystem er levert fra SIS. Confido AS har levert administrasjonsnettverk og avviksrapportsystem er fra UniSea.

Nybygget er forsikret hos If Skadeforsikring.

*

Neste Stenersen levering fra Jiangnan Shipyard er bnr. 2361 våren 2007. Så følger bnr. 2362 høsten samme år, bnr. 2364 i januar/februar 2008, bnr. 2383 sommeren 2008 og bnr. 2384 høsten samme år.