
M/T «STEN NORDIC»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nylig ble det opplyst i pressen at rederiet hadde kontrahert nok et skip av denne typen ved verftet i Kina, hvilket ville si det niende – hittil. Men rederiet har også sørget for å selge et skip, og det til god pris. Det gjaldt «Dicksi» på 8.269 tdw bygget 1998 ved Qiuxin, og prisen ble rapportert som $14,8 millioner. Båten har nå fått navnet «Tärndal» og fortsetter certepartiet med Neste Oil Shipping.
M/T «Sten Baltic» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 144,05 m |
Lengde p.p. | 133,80 m |
Bredde største | 23,00 m |
Dybde i riss | 12,40 m |
Draft design | 8,40 m |
Dødvekt | ca. 16.613 tonn |
GT | ca. 11935 |
NT | ca. 5137 |
Skipets lastekapasitet er ca. 19.000 m3. Tankkapasitetene er 580 m3 brennolje, 74,8 m3 diesel og 502 m3 ferskvann.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Wärtsilä 6L46C dieselmotor som yter 6.300 kW v/1500 o/min. Motoren driver et Wärtsilä Propulsion CP130 propellanlegg via et reduksjonsgear av samme fabrikat type SCV 105-PDM63. Fartøyet er utstyrt med et Wichmatic kontrollsystem.
Styremaskinen er en Tenfjord, og for bedre manøvreringsegenskapene er båten utstyrt med en Brunvoll baugthruster på 750 kW.
Hjelpemaskineriet består av tre Wärtsilä dieselmotorer, en av type 6L20C på 960 kW og to type 4L20C hver på 640 kW. I tillegg kommer en AVK akselgenerator. Nødaggregatet på 100 kW er av MAN Demp fabrikat.
Pumper kommer fra Allweiler og separatorer er fra Westfalia. Aeron Miljøteknikk har levert ventilasjonsanlegget og fryse-/kjølemaskineri. Kompressorer er fra Sperre, kjeler fra Aalborg Industries og box-kjøler er levert av NRF, Holland.
Maskinrommet har et Unitor CO2 brannslukkeanlegg og brannalarmanlegg fra Salwico.
Dekk/diverse
Lastecomputer er levert av Loadmaster International AB, og Gunclean, Danmark har supplert tankvaskemaskiner. Semco Maritime Danmark har levert lastetankventilasjon og et fjernstyrt ventilkontroll system, inkludert laste- og ballastventiler er fra Scana Skarpenord/Westad. Framo har levert lastepumper.
Hydraulisk dekksmaskineri er en Pellegrini leveranse, inkudert slangehåndteringskran og proviantkran. Redningsutstyret består blant annet i livbåter, MOB-båt og davit fra Norsafe (China) og samt Viking redningsflåter. Norselight har levert lanterner, og vindusviskere er merke Seematz.
Contract Møbler AS har levert møbler til nybygget, mens innredningspaneler er fra TeamTec. Vacuumtoalett systemet er merke Evac, og Electrolux har levert bysseutstyr.
Startapparat for det elektriske anlegget kommer fra Semco, og styrehusstoler er levert av SAP.
Elektronikk
Alarmanlegget er levert av Kongsberg Maritime. Den elektroniske utrustningen ombord innebefatter Furuno FAR-2815 radar, FAR-2835S radar, Nautic Systems kompass, Furuno DS-80 logg, Simrad AP9 MK3 autopilot, Furuno GP-80 DGPS, Furuno Fax-208A værfax, Furuno NX-500 Navtex, Furuno radiostasjon GMDSS, to Furuno FM-8500 VHF, tre Sailor RT 2048 VHF, fem Motorola GP 900, Furuno Felcom Inmarsat B og Furuno LC-90 MK2 Loran C. Intercom-anlegg er fra Zenitel Marine AS, og Naval Electronic har levert antenner.
*
Neste Stenersen levering fra Jiangnan Shipyard er nå for februar 2008. Verftets imponerende ordrebok viser at det skal leveres flere Panmax størrelse bulk carriers neste år som bygges for Iran Shipping Lines og et Hong Kong rederi, men det skal også leveres flere LPG og kjemikalietankskip i løpet av året. A.P. Møller - Maersk A/S' serie for 16.000 dwt kjemikalie/product skip kommer i 2007.