
M/T «STENA ARCTICA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det fortelles at «Stena Arctica» med sine 117.100 dwt er både det største skipet som fører svensk flagg, og det største i verden med høyeste klasse som er i service. Skipet har 10% mer stål i konstruksjonen enn det som er vanlig for et konvensjonelt skip av samme størrelse og er bygget til finsk/svensk isklasse 1A for skrog, maskineri og utrustning.
Maskinerikraften sies å være hele 85% over det som konvensjonell tonnasje har, og dermed blir skipet blant de største og sterkeste isklasse tankfartøyer som er bygget. Denne isklasse notasjen innebærer at skipet skal kunne ta seg frem i is med opptil en meters tykkelse. Double-hull konstruksjonen gjelder både lastetanker og bunkerstanker.
Skipet går inn i Sovcomflot Stena Icetanker Pool og blir bemannet av både russere og svensker. Skipet er befraktet av Progetra for 10 års time charter til rate som skal være like under $30.000 per dag.
Hensikten med samarbeidet er å bygge opp en flåte på 10-15 tankere med isklasse for skipning av 20-25 millioner tonn med russisk olje per år fra Baltic til Vest-Europa. Dette tilsvarer en tredjedel av volumene som skipes fra terminalen i Primorsk i Finskebukten. Fra 0,3 millioner tonn i 2001 da terminalen ble åpnet var eksporten hele 57 millioner tonn i 2005.
Stena Bulk og Sovcomflot har dessuten ambisjoner om å utvikle en såkalt B-Max tanker med stor bredde og beskjedent draft som skal kunne laste 250.000 tonn. Samarbeidet innebærer også opptrening av mannskap for trading i farvann med is, for eksempel St. Petersburg.
Innen 2008 vil Stena Bulk og søsterselskapet Concordia Maritime operere en flåte på et dusin store isforsterkede tankskip. Per i dag består flåten av 67 skip på totalt 6,1 millioner dwt inkludert nybygningsprogrammet.
Klassen ikke streng nok
I en presseartikkel nylig gikk rederisjefen hardt ut og mente at isklassesystemet ikke fungerer mer enn 70%, og oppvarmingen ombord ble brukt som ett eksempel. For det finnes isklasse design der temperaturen i innredningen ikke når mer enn 11¡ C når skipene opererer i utendørs temperatur på –20¡ C. Men ombord i Stena-nybygget her omtalt er alt dette hensynstatt.
M/T «STENA ARCTICA»
er bygget med syv lastetanker og har klasse i DNV til @1A1, Tanker for oil, ESP, ICE-1A*, E0, NAUT-AW, VCS-2, PLUS-1 TMON, NAUTICUS (Newbuilding).
Skipet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 249,79 m |
Bredde | 44,00 m |
Dybde i riss | 17,90 m |
Dwt | ca. 117.100 |
Draft | ca. 15,40 m |
IMO nr. | 9305556 |
Maskineri
Hovedmaskineriet er en Hyundai-MAN B&W 7S60ME-C Mk 8 dieselmotor med MCR på 16.660 kW ved 105 rpm. Motoren er en oppgradert versjon når det gjelder effekt og er elektronisk styrt uten kamaksling.
Hjelpemaskineriet består av tre Hyundai-Himsen 6H21/32 motorer på 1010 kW ved 900 rpm og tre generatorer hver på 950 kW. Styremaskineriet er merke Frydenbø, og nødaggregatet er fra Nordhavn.
Pumper er fra IMO AB og Shinko, J.P. Sauer & Sohn har levert kompressorer og separatorer er fra Alfa Laval og MarinFloc AB. Ventilasjonsanlegget og vifter kommer fra Hi-Pres, Korea og Aalborg Industries har levert kjelutrustning og inertgass systemet. Brannalarmanlegget er levert av Consilium, Korea. Kyma har levert Shaft Power Meter.
Dekk/innredning
Shinko ha levert lastepumper, maskiner for vasking av tankene er fra Scanjet og SAAB har levert lastetank peilesystemet. TeamTec AS har levert laste- og ballast stripping eductor. Dekksmaskineri er fra Hochnang-Pusnes, anker fra Kumhwa og kjetting kommer fra Daihan.
Redningsutstyret omfatter livbåter fra Hyundai i daviter fra Ned-Deck Marine B.V., MOB-båt fra Qingdao Beihai Shipbuilding og løst brannslukkingsutstyr fra NK. Color Light AB har levert xenon søkelys. Malingssystemene er produkter fra KCC og IPK, Sør-Korea.
Incinerator er levert av Kangrim Industries, og avfallsbehandlingssystemet kommer fra Jonghap Machinery. Jets Vacuum har hatt leveransen av toalettsystemet, og Loipart har levert bysseutstyr.
Elektronikk
Kelvin Hughes har hatt leveranser som ekkolodd, kompass, logg, autopilot, AIS og bridge watch monitoring system. Annet utstyr inkluderer Furuno produkter som radiostasjon, satellitt-navigator, VHF, navtex, værfax, Inmarsat-F, EPIRB, radar transponder og SSAS. Lastecomputer er fra Onboard-Napa, Finland, og overvåkningssystemet for lossing er levert av VAF, Holland.
*
Hyundai HI Ulsan har ikke mindre enn ca. 230 skip i ordre på over 20 millioner dwt. Her finnes de største skipene som bygges i dag, det være seg tankskip, LNG carriers eller containerskip.