M/T «STENA CONTEST» – «STENA CONCEPT»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Stena Bulk AB, Göteborg har nå tatt levering av skip nummer tre og fire i serien som ble bygget ved Uljanik Shipyard, Pula, Croatia. M/T «Stena Contest» med byggenummer 450 ble levert 3. mars, og M/T «Stena Concept» ble overtatt 28. april som verftets byggenummer 451. «Stena Contest» ble døpt av Märit Theolin.

Stena Bulk og Concordia Maritime er inne i en travel periode når det gjelder å ta levering av nybygg. To nybygg skal leveres fra Dalian i Kina i år og to fra Hyundai. I tillegg kommer det første skipet i serien P-MAX fartøyer som også bygges i Croatia, nærmere bestemt ved Brodosplit Shipyard.

Serien på fire skip ble opprinnelig bestilt av russiske Novoship til totalpris ca. $130 millioner. Hvis disse skipene skulle vært kontrahert i dag, ville prisen vært cirka 30% høyere.

Typebetegnelsen for nybyggene er S-47, og de er konstruert med bulbbaug og tverrhekk og med overbygg og maskinrom plassert akter. Dobbelt-skroget er konstruert med 2000 mm avstand mellom skrogene.

Skipene er beskrevet som chemical IMO type 2 tanker klasset DNV @1A1 Tanker for Oil and Chemicals, ESP, SPM, E0, LCS(DIS), VCS-2, TMON, ETC NAUTICUS og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
182,50 m
Lengde p.p.
174,80 m
Bredde
32,20 m
Dybde i riss
17,50 m
Dwt
ca. 47.171
Draft scantling
12,217 m
Design draft
11,017 m
Lastekubikk
53.103 m3 (98%)
GT
27357
NT
13852

Skipenes tankkapasiteter er 2255 m3 heavy fuel oil, 151 m3 diesel olje og 334 m3 ferskvann. Distanse fra baug til senter av laste-manifold er 91,80 m.

Maskineri
Hovedmaskineriet er en MAN B&W Diesel 6S60 MC-C dieselmotor som yter 8580 kW ved 127 o/min og som driver et Wärtsilä Propulsion fire-bladet propellanlegg med diameter 5800 mm. Skipets service fart er 15,65 knop. Styremaskinen er en Tenfjord, og for å assistere manøvreringen i trange farvann er skipet er utrustet med en baugpropeller på 1000 kW.

Strømforsyningen besørges av tre generatorsett bestående av Wärtsilä 6L20C motorer hver på 1020 kW og Uljanik-Tesu generatorer. Nødaggregatet er Uljanik-Tesu ADBK 32804 på 125 kW.

Kjelutrustningen består av en oljefyrt og en eksos av merke TPK. Sabroe har levert kompressorer og air-condition anlegget. Tankpeilesystemet er fra Saab Tank Radar, og varmevekslere er av type APV Heat Exchanger.

Brannsikkerheten blir håndtert av et CO2 system fra Unitor og et vanntåkesystem fra Marioff. Alarmanlegget er merke Autronica.

Dekk
De ti lastetankene er avdelt av langsgående senterskott og blir betjent av like mange nedsenkete Marflex pumper. Maritime Pusnes har levert dekksmaskineri, og TTS Marine har levert kran. Ankere er merke Spek.

Redningsutstyret ombord innbefatter livbåt og MOB-båt fra Umoe Schat-Harding. Lyskastere er merke Zoelner, og malingsproduktene kommer fra Hempel.

Elektronikk
Det elektroniske navigasjonsutstyret omfatter C. Plath magnetisk kompass, C. Plath gyrokompass, Furuno DS-50 logg, Track Pilot autopilot, to Furuno radarer, Furuno FE-700 ekkolodd og Furuno kartmaskin. Kommunikasjonsutstyret innbefatter Furuno Felcom-82A Inmarsat B, Furuno Felcom-12 Inmarsat C, Furuno FS-5000 radiostasjon og Furuno FM-8500 VHF. Tyfon er merke Zoelner.

*

Brod. Uljanik har en ordrebok på 23 skip på totalt 478.000 tdw. Av disse er 11 pur car carriers som skal bygges for tre rederier.

Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 3/2005