
M/T «STENA IMPORTANT»
– kjemikalietanker fra Kina
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Kjemikalie-/product tankskipet M/T «STENA IMPORTANT» ble overtatt av Concordia Maritime den 15. oktober 2015 fra GSI (Guangzhou Shipbuilding International) i Guangzhou.
Skipet etterfølger «Stena Impression», «Stena Image» og «Stena Imperial» (Skipsrevyen nr. 7/2015). Skipsprisen har i markedet vært antydet som ca. US$38/40 millioner.
IMOIIMAX
Skipstypen går under betegnelsen IMOIIMAX med dødvekt på ca. 50.000 tonn og utrustet med 18 like store tanker (hvorav to slop tanker), hver på 3.000 m3. Skipet kan transportere vegetabilske produkter og kjemikalier i tillegg til olje- og petroleumsprodukter (IMO 2 og IMO 3 laster). De mange tankene gir fleksibilitet hva angår lastekombinasjoner. Skipene skal alle trade i Stena Wecos globale logistikk opplegg i en flåte på cirka 60 skip.
Skipet markedsføres med blant annet at det innovative designet vil redusere bunkersforbruket med 10-20 prosent sammenlignet med andre skip i denne størrelsen. Serien er på totalt 10 enheter, hvorav to eies av Concordia Maritime. IMOIIMAX konseptet ble utviklet av Stena Teknik sammen med Guangzhou.
M/T «STENA IMPORTANT» fører Bermuda flagg og er klasset i Lloyd’s Register med notasjoner +100A1, Double Hull oil and chemical Tanker, Ship Type 2, CSR, ESP, ShipRight(CM,ACS(B)), IWS, LI, ECO(BWT, EEDI, IHM, TC, VECS, SPM4, +LMC, UMS, IGS. Skipet har følgende
Hoveddata:
Lengde o.a. ..................................................................................................................................... 183,20 m
Lengde b.p.p. ........................................................................................................................ 178,50 m
Bredde......................................................................................................................................... 32,26 m
Dybde i riss .................................................................................................................................... 18,20 m
Draft scantling .............................................................................................................................. 12,90 m
Dw ................................................................................................................................. ca. 49.400 t
Lastevolum 100% ............................................................................................................. ca. 54.000 m3
Antall tanker .......................................................................................................................................... 18
GT ........................................................................................................................................................ 29666
IMO nr. ............................................................................................................................................. 9667497
Bunkerstankene har kapasitet på ca. 1050 m3 for heavy fuel, 400 m3 LSHFO (low sulphur heavy fuel), 480 m3 marine diesel og 120 m3 marine gas
Maskineri
Hovedmaskineriet består av en MAN Diesel & Turbo 6S50 ME-B9.3 dieselmotor med ytelse på 7211 kW. De fire hjelpegeneratorsettene er også av MAN fabrikat type L23/30H MkII hver på 990 ekW. Skipets fart/forbuk oppgis til 14,5 knop og 28 mt per dag + domestic fuel forbruk at sea 3 t/d. Hydrodynamikken forbedres ved hjelp av Hub Vortex Absorbing Fin.
Lastepumpene er av Alfa Laval Framo fabrikat, hver med kapasitet 375 m3/h, og kjelutrustningen er fra Alfa Laval Aalborg. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. Tank cleaning systemet utføres med tre Scanjet SC30T rengjøringsmaskiner. Lastetankene er coated med Phenolic epoxy fra Jotun (Tankguard Special Ultra).
De resterende seks nybyggene skal leveres fra CSSC Offshore Marine Guangzhou innen utgangen av 2017. Dette skipsverftet har spesialisert seg på bygging av tankskip i størrelsen fra ca. 50.000 til 114.000 dwt. Både Frontline 2012 og Hafnia Tankers har skip i ordre ved verftet.