M/T «STENA PARIS»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Concordia Maritime AG, Zug, Sveits som rederi og Stena Bulk AB, Göteborg som kommersiell manager tok i begynnelsen av desember levering av det første skipet i P-MAX serien som ble kontrahert i sin tid ved Brodosplit Shipyard i Kroatia. Verftets byggenummer 441 er på ca. 65.200 tonn dødvekt med ca. 70.200 cbm kapasitet. Gudmor var fru Nadira Thouilin.

Serien er på seks skip. Skipene går inn i kategorien Medium Range (MR) og er utviklet av Stenas tekniske avdeling. Ett av fortrinnene er ved dødvekt på 49.900 tonn vil skipet stikke mindre dypt enn andre moderne product tankskip i denne størrelsen. Forklaringen er bredden på hele 40 meter, mens en vanlig product tanker vil være bygget for kunne å passere Panamakanalen, altså ca. 32,2 meter. Lengden er "normal" – 182,9 meter.

Nybygget er arrangert med 5x2 lastetanker pluss to slop tanker. Tankene har epoxy coating. Lastepumpene er merke Svanehøj.

Tanktopstrukturen er plassert på dekk på P-MAX skipene. Tankene har korrugerte skott som reduserer rester av lasten etter utlossing. Det sies at skipene er konstruerte for et trading-life på 40 år. (Men så spørs det om EU og IMO er enige i det).

Stena Bulk opererer cirka 69 tankskip på totalt cirka 6,2 millioner dwt. Stena Bulk har management ansvar for hele Concordia Maritimes flåte. «Stena Paris» går inn på langtidscerteparti til Total.

M/T «STENA PARIS»
fører Bermuda flagg og er klasset i DNV @1A1, Tanker for oil ESP, NAUTICUS (Newbuild), PLUS-2, ICE-1B, ETC, E0, VCS2, RPS, NAUT-AW og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
182,90 m
Lengde p.p.
175,50 m
Bredde
40,00 m
Dybde i riss
17,90 m
Dwt design
ca. 54.000
Draft design
ca. 11,30 m
Dwt scantling
ca. 65.200
Draft scantling
ca. 13,00 m
Kubikk ex slop tanker
68.700 m3
GT
ca. 36.000
NT
ca. 20.000
IMO nr.
9299123

Bunkerstankene rommer ca. 2.300 m3 for tungolje, Tankene for ferskvann er på 370 m3 og ballastkapasiteten er 26.100 m3.