
M/T «STENA PARIS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Serien er på seks skip. Skipene går inn i kategorien Medium Range (MR) og er utviklet av Stenas tekniske avdeling. Ett av fortrinnene er ved dødvekt på 49.900 tonn vil skipet stikke mindre dypt enn andre moderne product tankskip i denne størrelsen. Forklaringen er bredden på hele 40 meter, mens en vanlig product tanker vil være bygget for kunne å passere Panamakanalen, altså ca. 32,2 meter. Lengden er "normal" – 182,9 meter.
Nybygget er arrangert med 5x2 lastetanker pluss to slop tanker. Tankene har epoxy coating. Lastepumpene er merke Svanehøj.
Tanktopstrukturen er plassert på dekk på P-MAX skipene. Tankene har korrugerte skott som reduserer rester av lasten etter utlossing. Det sies at skipene er konstruerte for et trading-life på 40 år. (Men så spørs det om EU og IMO er enige i det).
Stena Bulk opererer cirka 69 tankskip på totalt cirka 6,2 millioner dwt. Stena Bulk har management ansvar for hele Concordia Maritimes flåte. «Stena Paris» går inn på langtidscerteparti til Total.
M/T «STENA PARIS»
fører Bermuda flagg og er klasset i DNV @1A1, Tanker for oil ESP, NAUTICUS (Newbuild), PLUS-2, ICE-1B, ETC, E0, VCS2, RPS, NAUT-AW og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 182,90 m |
Lengde p.p. | 175,50 m |
Bredde | 40,00 m |
Dybde i riss | 17,90 m |
Dwt design | ca. 54.000 |
Draft design | ca. 11,30 m |
Dwt scantling | ca. 65.200 |
Draft scantling | ca. 13,00 m |
Kubikk ex slop tanker | 68.700 m3 |
GT | ca. 36.000 |
NT | ca. 20.000 |
IMO nr. | 9299123 |
Bunkerstankene rommer ca. 2.300 m3 for tungolje, Tankene for ferskvann er på 370 m3 og ballastkapasiteten er 26.100 m3.