M/T «STENA POSEIDON»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Product tankskipet M/T «STENA POSEIDON» ble overlevert fra Brodosplit Shipyard i Kroatia til Concordia Maritime AB, Göteborg 16. januar som verftets byggenummer 454.

Nybygget er eiet på 50/50 basis av Neste Oil og Concordia Maritime AB, og Neste Oil har befraktet skipet for en periode på 10 år. Dåpen fant sted i desember samtidig med søsterskipet «Palva» som har samme eierskap og beskjeftigelse som «Stena Poseidon».

M/T «Stena Poseidon» er en såkalt Panamax tanker med 228,6 x 32,24 meter lengde x bredde. Bredden er maksimum tillatt for passering gjennom Panama-kanalen. Skipet er bygget med isklasse som innebærer at hun kan seile med fart på 5 knop i en kanal med 1,0 meter tykk is. Videre har tankeren adjustable propellere for bedre manøvreringsegenskaper ved trading i is. Skipet skal operere delvis i Baltic og har Finland som utgangspunkt for reiser til Nord-Amerika.

M/T «Stena Poseidon» er klasset i DNV @1A1, Tanker for Oil, ESP, NAUTICUS (Newbuilding), PLUS-2, ICE-1B, ETC, E0, VCS-2, RPS, NAUT-AW og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
228,60 m
Lengde b.p.p.
220,00 m
Bredde
32,24 m
Dybde i riss
20,45 m
Draft design
ca. 12,20 m
Dwt scantling
ca. 74.999
Draft scantling
ca. 14,35 m
IMO nr.
9334698

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av en MAN B&W Diesel 6S60 MCC hovedmotor med ytelse på 13.560 kW som driver en Kamewa

Paneler på innvendige skott, himlinger, innredningsdører og baderomsmoduler er leveranser fra 3. Maj – Tibo, og samme firma

har levert incinerator. Loipart og Koncar har levert bysse-, pantry- og vaskeriutstyr. Unitor har levert air-condition anlegget til lugarene og innredningen.

Lyngsø Marine har levert automasjonssystemet til nybygget, og navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er fra Raytheon, mens Zenitel har levert intercom anlegget.

*

Brodosplit Shipyard hadde per 1. januar en ordrebok på ca. 16 skip – alle tankskip – på totalt over 1,3 millioner dwt.