
M/T «STENA POSEIDON»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygget er eiet på 50/50 basis av Neste Oil og Concordia Maritime AB, og Neste Oil har befraktet skipet for en periode på 10 år. Dåpen fant sted i desember samtidig med søsterskipet «Palva» som har samme eierskap og beskjeftigelse som «Stena Poseidon».
M/T «Stena Poseidon» er en såkalt Panamax tanker med 228,6 x 32,24 meter lengde x bredde. Bredden er maksimum tillatt for passering gjennom Panama-kanalen. Skipet er bygget med isklasse som innebærer at hun kan seile med fart på 5 knop i en kanal med 1,0 meter tykk is. Videre har tankeren adjustable propellere for bedre manøvreringsegenskaper ved trading i is. Skipet skal operere delvis i Baltic og har Finland som utgangspunkt for reiser til Nord-Amerika.
M/T «Stena Poseidon» er klasset i DNV @1A1, Tanker for Oil, ESP, NAUTICUS (Newbuilding), PLUS-2, ICE-1B, ETC, E0, VCS-2, RPS, NAUT-AW og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 228,60 m |
Lengde b.p.p. | 220,00 m |
Bredde | 32,24 m |
Dybde i riss | 20,45 m |
Draft design | ca. 12,20 m |
Dwt scantling | ca. 74.999 |
Draft scantling | ca. 14,35 m |
IMO nr. | 9334698 |
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av en MAN B&W Diesel 6S60 MCC hovedmotor med ytelse på 13.560 kW som driver en Kamewa
Paneler på innvendige skott, himlinger, innredningsdører og baderomsmoduler er leveranser fra 3. Maj – Tibo, og samme firma
har levert incinerator. Loipart og Koncar har levert bysse-, pantry- og vaskeriutstyr. Unitor har levert air-condition anlegget til lugarene og innredningen.
Lyngsø Marine har levert automasjonssystemet til nybygget, og navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er fra Raytheon, mens Zenitel har levert intercom anlegget.
*
Brodosplit Shipyard hadde per 1. januar en ordrebok på ca. 16 skip – alle tankskip – på totalt over 1,3 millioner dwt.