
M/T «STENA PROVENCE»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
M/T «Stena Provence» er chartret av Total for en periode på fem år. Skipet beskrives som Medium Range (MR) og er utviklet av Stenas tekniske avdeling. Et av fortrinnene er at ved dødvekt på 49.900 tonn vil skipets dypgående være fordelaktig sammenlignet med andre tankskip. Forklaringen ligger i bredden på 40 meter, mens en vanlig product tanker vil være bygget for kunne å passere Panamakanalen, altså ca. 32,2 meter.
Nybygget er arrangert med 5x2 lastetanker pluss to slop tanker. Tankene har epoxy coating, og lastepumpene er merke Hamworthy Svanehøj. Skipet har et cleaningsystem (ETC = effective tank cleaning) som gjør at hun kan skifte mellom dirty og clean laster på kortest mulig tid. Dette betyr at smittefaren fra en last til en annen reduseres.
Tanktoppstrukturen er plassert på dekk på P-MAX skipene. Tankene har korrugerte skott som reduserer mengden av restlast når båten er utlosset. Det opplyses at skipet er konstruert for å kunne trade i 40 år.
Nybygget er sertifisert med såkalt Green Passport fra DNV. Det betyr at alle farlige materialer ombord er identifisert og dokumentert. Slik sertifisering er frivillig for rederiene. Klassebenevnelsen er DNV @1A1, Tanker for oil ESP, NAUTICUS (Newbuild), PLUS-2, ICE-1B, ETC, E0, VCS2, RPS, NAUT-AW.
M/T «Stena Provence» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 182,90 m |
Lengde p.p. | 175,50 m |
Bredde | 40,00 m |
Dybde i riss | 17,90 m |
Dwt design | ca. 54.000 |
Draft design | ca. 11,30 m |
Dwt scantling | ca. 65.200 |
Draft scantling | ca. 13,00 m |
Kubikk ex slop tanker | 68.700 m3 |
GT | ca. 36.000 |
NT | ca. 20.000 |
IMO nr. | 9299135 |
Bunkerstankene rommer ca. 2.300 m3 for tungolje, ferskvannskapasiteten er 370 m3 og ballastkapasiteten 26.100 m3.
Maskineri
Skipet har to maskinrom avdelt med brannsikkert og vanntette skott, og derav følger at det er separate brenselsystemer for hver hovedmotor. Skipet tilfredsstiller dermed DNVs Redundant Propulsion Separate notasjon. I ulykkestilfelle vil det være tilgjengelig maskinkraft før skipet mister styringskraft.
Fremdriften besørges av to MAN B&W Diesel 6S46MC-C dieselmotorer hver på 7860 kW v/129 rpm. Motorene er koblet til to Kamewa Ulstein propellanlegg. Styremaskineriet er merke Frydenbø. Service speed er ca. 14,5 knop.
Strømforsyningen besørges av MAN B&W dieselmotorer med Uljanik/Siemens generatorer. Nødaggregatet er merke Koncar.
IMO, Hamworthy Svanehøj og Hamworthy Pump System har levert pumper, – sistnevnte sentrifugalpumper, Alfa Laval har levert separatorer og Sauer & Sohn kompressorer. Ventilasjonsanlegget kommer fra York/ABB, og proviant kjølemaskineriet er fra Teknotherm.
Tanknivåindikator for ballasttanker er levert av Auxitrol, steamutrustningen kommer fra TPK-NOVA/Saacke og varmevekslere er av type APV Heat Exchanger. Brannsslukkingsanlegget er en leveranse fra Tyco, og alarmsystemet er fra Consilium Marine.
Dekk
Rauma Brattvaag har levert hydraulisk dekksmaskineri, og kranleveransene kommer fra 3. Maj – Hägglunds og Acta (proviantkran). Ketten Fabrik har supplert ankerutrustning til nybygget.
Saab Rosemoutn har levert tankradar, lastecomputer er fra Napa, mens Scanjet har utstyrt skipet med tankvaskemaskiner. Tanksystem Hermetic har supplert oilwater interface detector, og inertgassgenerator er fra Smith.
Redningsutstyret omfatter Greben leveranser som livbåter, daviter og Viking redningsflåter. Tankeren er oppmalt med malingssystemer fra Hempel og katodisk beskyttelse er fra Cathelco.
Diverse
Paneler på innvendige skott og innredningsdører er fra 3. Maj – Tibo, og ABB har levert air-condition anlegget for innredningen i overbygget. Bysseutstyr er fra Electrolux/Loipart, og Jets Vacuum har levert vakuumtoalettsystemet. Atlas har levert forbrenningsanlegg, og tyfon og signalhorn er fra Zöllner.
L3 Valmarine har vært totalleverandør av automasjonsløsningene for IAS og IBS, samt nødvendige sensorer. Systemene er redundant og fullintegrerte. L3 Navigation AS har levert navigasjonsutstyret som innbefatter Sperry Marine (Decca) rad
ar, Skipper ekkolodd, Consilium logg, Sperry Marine (C. Plath) gyrokompass, Furuno værfax, EMRI autopilot og Leica DGPS og GPS. Radiostasjon er fra Raytheon, og intercom-anlegget er fra Zenitel.
*
Serien fra Brodosplit Shipyard fortsetter med «Stena Primorsk», «Stena Performance», «Stena Progetra» og «Stena Progress». Verftet har ellers ordrer for tankskip fra rederier som Tankerska Plovidba, W-O Befrachtungs og Marinvest AB. Totalt er det snakk om en ordrebok på rundt 20 skip på totalt ca. 1,4 millioner tonn dødvekt.