
M/T «STENA SUNRISE»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipet skal inn i Stena Sonangol Suezmax Pool og opereres på spot markedet, og første reise var med gassolje fra Asia til Europa. Det generelle spot markedet for denne størrelsen tankskip har vært svakt også i år med gjennomsnittlig inntjening av forskjellige trading ruter på $13.500/14.000 per dag på time charter basis, ifølge en internasjonal meglerrapport. Dette er et par tusen dollars lavere enn snittet for 2012. “Benchmark” ruten fra Vest-Afrika til den amerikanske østkysten har ligget enda lavere ratemessig, og er på ca. $11.000 per dag per midten av mars. Samtidig ble et skip befraktet for ett års time charter til $18.000 per dag.
De andre skipene i serien er «Stena Superior», «Stena Suède», «Montesperanza», «MonteStena», «Stena Supreme» og «AST Sunshine».
Sonangol er forøvrig Angolas nasjonale oljeselskap, og pool’en består av cirka 30 Suezmax tankskip med gjennomsnittsalder på cirka tre år.
M/T «STENA SUNRISE»
Samsung og Stena Teknikk har utviklet skipstypen med fokus på energieffektivitet. I praksis betyr det at bunkersforbruket kan bli redusert med opp til 10/15% sammenlignet med standard tonnasje. Siden bunkerskostnaden er en svært betydelig del av de daglige driftsutgiftene, gir besparelsen seg store utslag, – det har vært nevnt $3/4.000 per dag.
Skipet er bygget med Samsung “saver fins” på skroget for bedre fremdrift gjennom sjøen, kombinert med skipets rudder bulb. Nybygget har også Knutsens KVOC (Volatile Organic Compounds) system for reduksjon av organiske gasser fra lasten.
Skipet fører Bermuda flagg og har klasse i Bureau Veritas med notasjonene ✠VeriSTAR-HULL, Oil tanker CSR CPS(WBT) ESP, AUT-UMS, AUT-PORT, SYS-NEQ-1 , MON-SHAFT, CLEANSHIP (C), GREEN PASSPORT, ALP, INWATERSURVEY, VCS.
Hoveddata:
Lengde o.a. | 274,23 m |
Lengde b.p.p | 264,00 m |
Bredde | 48,00 m |
Dybde i riss | 23,22 m |
Dw |
159.031 t |
Draft scantling |
17,00 m |
Lastekapasitet |
167.372 m3 |
GT |
81187 |
NT |
51148 |
IMO nr. |
9592214 |
Bunkerskapasitet er 4140 m3.
Maskineri
Skipet er utstyrt med MAN B&W 6S70ME-C8 hovedmaskineri – bygget av Doosan Engine Co. – med ytelse på 15720 kW (21359 bhp) som er koblet til en Screw propeller og gir skipet en fart på ca. 14,5 knop. Hjelpemaskineriet utgjøres av tre generatorsett hver på 950 kW og nødgenerator på 300 kW.
Hyundai har levert lastepumper, og lastetankradar er levert av Emerson Rosemount. I hjelpemaskineriet inngår Hi-Air (Korea) air conditioning. Alfa Laval har levert separatorer, og Alfa Laval Aalborg har tatt seg av inert gas systemet.
Brannsikkerheten er ivaretatt av et skumsystem i maskinrommet fra NK (Korea) og et skumsystem fra NK Fire i lasteområdet.
Diverse
Fortøyningsvinsjer og -utstyr kommer fra Flutek Kawasaki. DMC har levert slangehåndterings- og proviantkraner. Skipet er oppmalt med Jotun malingssystemer, og skroget er beskyttet med KC katodisk beskyttelse. I redningsutstyret ombord inngår Fassmer livbåter og MOB-båter.
❊
SKIPSREVYEN har tidligere presentert serien på 10 P-Max type skip som Stena / Concordia fikk bygget i Kroatia, og der siste skip ut var «Stena Premium» som ble levert i juni 2011.