
M/T «STOC REGINA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
«Stoc Regina» er konstruert for fart på Vänern. Skipet har således maksimale dimensjoner for trade på innsjøen, der restriksjonene er 88 meter lengde og vel 13 meter bredde. Rederiet regner med at i 20-30% av tiden vil de to søsterskipene være beskjeftiget i trafikk til og fra innsjøen. Max. tillatt draft vil da være 5,4 meter som betyr ca. 3.000 tonn last ombord.
Intensjonen er føring av ett single produkt, som ofte vil være dieselolje eller bensin. Laste- og lossekapasitet er dimensjonert for dette slik at operasjonene vil foregå meget hurtig, ca. 1000 m3 per time for lossing, mens lasting kan komme opp i 1500 m3/t avhengig av rørdimensjonene fra landsiden. Med mange havneanløp i løpet av et år blir tiden i havn en svært viktig faktor.
Båten kan imidlertid laste flere segregeringer, men i prinsippet satses det på kun en eller maksimum to grader. Skipet har 11 lastetanker, hvorav nr-1 er en sentertank og de øvrige ti er vingtanker. For rengjøring av tankene er fartøyet utstyrt med faste maskiner fra Scanjet, en i hver tank.
Den totale lastekubikken er 4656 m3. Hver lastetank er utstyrt med en Svanehöj Deepwell pumpe. Tankene er behandlet med epoxy coating fra Jotun, og Saab TankRadar er montert for automatisk tankpeiling.
Rederiet
Stoc Tankers AB er et datterselskap av Stockholm Chartering og ble grunnlagt i 2003. Ramonia Chartering skal stå for den kommersielle operasjonen av skipene, mens drift og bemanning skal tas hånd om av Crew Chart Ship Management AB, eiet av Stoc Tankers.
Befrakteren som var medvirkende til å gjøre kontraheringene mulig, heter Preem. Det er inngått langtidskontrakt der transporten i stor grad vil foregå fra Preems raffinerier i Göteborg og Brofjorden til blant annet Karlstad.
Skipet har svensk bemanning med totalt ti personer. Hun er klasset i Bureau Veritas til 1 + Hull + Mach, Oil Tanker-ESP, Unrestricted navigation, AUT-MS, Ice class 1B, VCS.
«Stoc Regina» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 87,82 m |
Lengde p.p | 84,00 m |
Største bredde | 13,35 m |
Dybde i riss | 8,00 m |
Dypgående | 6,50 m |
Lastekapasitet | 4656 m3 |
Dwt | 4.560 |
GT | 2956 |
NT | 1231 |
Tankene har kapasitet for 204 m3 brennolje, 79 m3 ferskvann ogt 2072 m3 vannballast.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet er en MAN B&W Alpha 8L28/37 dieselmotor med ytelse 2720 kW ved 798 o/min, som er koblet til et MAN B&W Alpha propellanlegg via reduksjonsgear av samme fabrikat. Med i fremdriftspakken er Alphatronic 2000 kontrollsystem. Service speed er oppgitt til 12,5 knop basis 85% MCR.
Styremaskinen er en Tenfjord, og skipet er utstyrt med Jastram 360¡ vannjet thruster på 350 kW. Ved et eventuelt maskinerihavari, kan dette vannjet-anlegget fungere som et såkalt "take-me-home"-system.
Hjelpemaskineriet består av to diesel generatorsett med Volvo Penta TMD 165A dieselmotorer hver med ytelse 400 kW. I tillegg kommer en akselgenerator på 450 kVA som kan kobles til el-systemet eller direkte til lossepumpene i spesielle tilfeller. Kjeler er fra S-MAN og kompressorer fra J. P. Sauer & Son.
Diverse
Dekksmaskineri er av tyrkisk fabrikat, og det samme er frittfall livbåt (GEPA). Fartøyet er også utstyrt med redningsflåter. Interiørpanelene er lydisolerende og levert av Inexa.
Siden skipet ofte skal passere kanaler innebærer det lange perioder med manuell styring, og plasseringen av styrestol er derfor viktig. Her er den plassert på senterlinjen på broen. Mesteparten av navigasjonsutrustningen er fra JRC, og systemet for elektroniske sjøkart er fra Transas.
*
Ceksan Shipyard er familieiet og har flere general cargo og product skip i bestilling fra Albros Denizcilik. Disse er på omtrent samme størrelse som Stoc-tankerne.