M/T «TORM HELVIG» – «TORM RAGNHILD»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

AS Dampskibsselskapet Torm v/MR Management KS, København har tatt levering av ytterligere to 45.000 tdw product tankers fra STX Shipbuilding Co. Ltd. i Sør-Korea. Det gjelder «Torm Helvig» som ble levert som byggenummer 1139 den 6. april og «Torm Ragnhild» som ble levert som byggenummer 1140 27. april. Felles navneseremoni ble avholdt 22. mars.

Tidligere er en serie på seks skip levert fra samme verftet (Skipsrevyen nr. 2/2003); «Torm Thyra», «Torm Freya, «Torm Gerd», «Torm Gertrud», «Torm Mary» og «Torm Vita».

De to nybyggene fører DIS flagg med danske offiserer og filippinsk mannskap. Denne typen skip blir gjerne beskrevet på markedet som Medium Range skip og er bygget med maksimum bredde som kan passere Panamakanalen, 32,2 meter.

IMO 3 nybyggene er arrangert med 12 lastetanker som er coated, samt to sloptanker. Lastetankene blir betjent av 12 deepwell pumper med kapasitet på 600 cbm/time. Lastevolumet er på 53.176 cbm basis 98% full. Det er mulig å transportere syv forskjellig grader samtidig. Fartøyene er konstruert med centreline bulkhead.

Markedet
I dag koster det ca. $43-45 millioner å kontrahere et skip av denne typen. For 1,5 år siden var prisen bare $31-32 millioner. For ett års timecharter betales i dag rundt $21-22.000 per dag. Det betyr at raten har falt i det siste, for gjennomsnittet for de to første tertialene av året er på ca. $24-25.000 per dag.

Rederiet
Torm er i fremste rekke som transportør av raffinerte produkter som bensin, jet fuel, nafta og diesel olje og transporterer også andre clean produkter. I størrelsen 45-100.000 dwt kontrollerer rederiet over 70 product tankskip.

Hele flåten oppfyller IMO og OCIMFs regelverk når det gjelder skipsdesign, utstyr og operasjon. Alle skipene har dobbelt skrog. Torm driver kanskje verdens største product tanker pool når man slår sammen de tre segmentene MR, LR1 og LR2.

Som et ledd i flåtefornyelsen solgte rederiet nylig to product tankskip som var bygget i 1992 henholdsvis 1994, «Torm Olga» og «Torm Asia», for total pris $61 millioner som ga rederiet en gevinst på $30 millioner. Etter salget bestod Torms egen flåte av 22 product tankskip og ni bulk skip. I tillegg kommer 16 skip i ordre.

M/T «TORM HELVIG» – «TORM RAGNHILD» er klasset i Lloyds Register med benevnelsene @100A1 Double Hull Oil & Chemical Tanker, Type 3 in association with an approved list of defined cargoes including caustic soda, ShipRight (SDA, FDA Plus, CM) ESP, LI, *IWS + LMC, UMS, IGS og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
183,00 m
Bredde største
32,20 m
Dybde i riss
19,10 m
Draft
12,015 m
Dødvekt
ca. 44.990 t
Tankvolum
53.176 cbm
GT
30.058
NT
11.742

«Torm Helvig« har IMO nr. 9288021 og «Torm Ragnhild» 9290579.

Diverse
Hovedmaskineriet er en MAN B&W Hyundai 6S50MC dieselmotor som utvikler 11.200 bhk. Servicefart er oppgitt til ca. 14,9 knop. Nødaggregatet er merke Nordhavn. Tankmålesystemet er fra Saab Tank Radar, og skipene er utstyrt med heat exchangers på dekk.

Skipene er P&I forsikret hos Skuld.

*

STX Shipbuilding Co. Ltd. i Chinhae har en svær ordreliste bestående av først og fremst product tankers og dernest containerskip. Verftet i Busan har 14 kjemikalietankskip på 10.600 dwt i ordre fra Clipper Group. Tilsammen har disse to verftene bestillinger for bygging av 114 skip på 5,1 millioner dwt per august 05.