M/T «TORM SOFIA»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Torm Singapore PTE Ltd. v/DS Torm, København/Hellerup har overtatt det tredje i en serie på fire Produkt tankskip fra Samsung Heavy Industries Co. Ltd., Koje i Sør-Korea. Byggenummer 1521, M/T «Torm Sofia», ble levert 22. august.

De to første skipene i serien var «Torm Sara» og «Torm Signe», hvorav sistnevnte også er levert i 2005.

Rederiet
I midten av september informerte Torm markedet om at resultatforventningene for 2005 var økt fra $165-175 millioner til rundt $200 millioner før skatt, utbytte og salgsgevinster. Bakgrunnen var at fraktratene for Product tankerne hadde økt mer enn ventet i tredje kvartal, blant annet som følge av orkanen Katrina. Med hovedvekt på spot trading var selskapet i en god posisjon til å dra fordel av det meget sterke markedet. I tillegg kommer salgsgevinster per september på ca. $55 millioner.

Torm har nylig også bygget en serie på 10 Panamax product tankers ved et annet koreansk verft, nemlig Hyundai H. I., Ulsan. Flere av disse har vært omtalt i SKIPSREVYEN – det siste var «Torm Ismini» i nr. 4/2004.

M/T «TORM SOFIA»
er beskrevet som LR Panamax tanker med 12 coatede tanker (+ to slop tanker) som kan laste tre segregeringer. De tre partiene kan losses samtidig med kapasitet på ca. 2000 m3/h per parti. Skipet har heating coil i tankene.

Nybygget har naturligvis double-hull konstruksjon og kan skifte ballastvann ved både gjennomskylling og utskiftning, alt etter hvilken tilstand skipet beginner seg i.

Hun er klasset i ABS med benevnelsene A1 Oil Carrier, E, AMS, ACCU, VEC, SH, SHCM, ESP og oppfyller IMO og OCIMFs regelverk når det gjelder skipsdesign, utstyr og operasjon.

Hoveddata:

Lengde o.a.
228,00 m
Lengde p.p.
219,00 m
Bredde
32,275 m
Dwt
72.718 mt
Draft scantling
14,022 m
Lastekap.
83.343 m3 basis 98%
GT
41.503
NT
20.972
IMO nr.
9295086

Skipet seiler under Singapore flagg.

Diverse
Hovedmaskineriet er en MAN B&W 6S60MC (fra HSD, Sør-Korea) dieselmotor som utvikler 16.680 hk ved MCR på 105 rpm. Hovedmotorens turbolader er en Mitsubishi MET-66SE II. Service fart er ca. 15,7 knop. Samsung har levert VPS-system for maskinrommet.

Hjelpemaskineriet består av tre MAN B&W 6L23/30H dieselmotorer fra Hyundai. Lastepumpene som nevnt ovenfor, er av Shinko fabrikat, og fortøyningsspill er levert av Samsung Rolls-Royce.

Skipet er innredet for en besetning på 28 personer og seiler med filippinsk mannskap. Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord er leveranser fra JRC.

*

Siste levering i denne serien fra Samsung Heavy Industries kommer i januar 2006. Det skipet er videresolgt, men skal seile i Torms LR1 pool. Verftet har ellers en enorm ordrebeholdning på hele 139 skip på totalt 14,4 millioner dwt per 09/2005. Verftet har tatt godt for seg av kontraheringene de siste årene for skipstyper som LNG carriers, container- og tankskip.