
M/T «TORVANGER»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Byggekontrakten er den største i rederiets historie. Kontrakten for de første seks skipene ble signert i mars 2006, mens de to siste ble bekreftet to år senere. «TORVANGER»s forgjengere er «Berganger», «Brimanger», «Falkanger», «Fauskanger», «Finnanger», «Fjellanger» og «Taranger» – alle omtalt i SKIPSREVYEN.
Skipstypen beskrives som Double hull Product & Chemical tanker IMO 2/3 med bulbbaug og tverrhekk drevet av et slow-speed diesel-maskineri. Lastarrangementet er inndelt i 10 par lastetanker og ett par slop tanker. Lastekapasiteten er ca. 53.404 m3 basis 98% full. Det er også 5 par segregerte ballasttanker med kapasitet 23.621 m3. Skipet kan laste 11 segregeringer og er utstyrt med 20 Framo deepwell lastepumper, hver med kapasitet på 600 m3/time, og to slop pumper hver på 300 m3/time. Tank coating er av type zinc-silicate fra Jotun.
M/T «TORVANGER» fører NIS flagg og har Bergen som registreringshavn. Skipet har klasse i Det Norske Veritas ✠1A1, CSR, Tanker for Chemicals and Oil Products, ESP, Ship Type 2, E0, VCS-2, HL(1.26), COAT-PSPC(B), ETC, TMON, NAUTICUS(Newbuilding) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 183,22 m |
Lengde b.p.p. |
174,00 m |
Bredde | 32,20 m |
Dybde i riss | 18,80 m |
DWT summer |
ca. 45.318 |
Draft summer |
12,30 m |
Lastekapasitet |
ca. 53404 m3 98% |
Dist. bow/centre manifold |
95,50 m |
Dist. bridge/centre manifold |
58,00 m |
GT |
29712 |
NT | 12289 |
IMO nr |
9524774 |
Maskineri
Skipets hovedmaskineri utgjøres av en Hyundai MAN 6S50 MC-C dieselmotor med ytelse 9480 kW v/127 rpm som driver et Hyundai H.I. propellanlegg med diam. 5800 mm. Service fart er ca. 15,5 knop ved design draft på 11 meter, og bunkersforbruket er da ca. 35,2 tonn per dag.
Hjelpemaskineriet består av tre Hyundai MAN Diesel 7L23/30H dieselmotorer hver på 1050 kW med tre Stamford generatorer. Nødgenerator er et Hyundai HFC7 564-84K/Stamford genset. Styremaskin er type Frydenbø (RRM), og skipet er utrustet med en RRM TT2400 baugthruster på 1750 kW.
Allweiler og Framo har levert pumper, kompressorer er fra Sperre og separator leveransene kommer fra Alfa Laval og GEA Westfalia (Bilge Master-3000). Aalborg Industries har levert kjelutrustning, og lastetank gauging system har Rosemount som leverandør. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. Brannsikkerheten er ivaretatt med et CO2 brannslukkingssystem og et skumsystem, levert av Unitor.
Diverse
Skipet er utstyrt med single point mooring utstyr (SPM) med 200 tonn SWL (safe working load). Dekksmaskineri er av RRM fabrikat, Dongnam har levert slangehåndteringskran og en proviantkran er fra Oriental. Losse-overvåkningssystem er type JOWA.
Framo har levert 20 sett med lastepumper med kapasitet 600 m3/h og to sett til slop tankene, samt “deck heater” for lastetankene. Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer.
Redningsutstyret består av 32 personers frittfall livbåt og en 6 personers MOB-båt fra Umoe Schat-Harding, samt Viking redningsflåter, 4 x 15 personer og 1 x 6 personer.
Skipet er innredet for et mannskap på 28 personer pluss 6 personer. Zodiac har levert Evac sewage treatment anlegget ombord, og incinerator er fra TeamTec.
Elektronikk
Det integrerte brosystemet innbefatter Saracom MC 18 magnetisk kompass, Tokimec TG-8000 gyrokompass og PR-6000EO autopilot, 2 x Furuno FAR-2827 X-band radar, Furuno FAR-2837S S-band radar, 2 x Furuno FAR-2117 ARPA, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 speed logg, Furuno GP-150 GPS, Furuno FEA-2807 ECDIS og FEA-2107 ECDIS, Furuno FAX-410 værfax og Furuno VR-3000 VDR.
Kommunikasjonsutstyret består blant annet av Furuno FS-2570 MF/HF radiostasjon, Furuno Felcom 70 Inmarsat-F, Furuno Felcom 15 Inmarsat-C, 2 x Tron SART 20 radar transponder, 2 x Tron MK2/45SX EPIRBs, 2 x Furuno FM-8800S VHFs, 3 x Tron TR portable VHFs, Furuno NX-700A navtex, Furuno FA-150 AIS og Furuno VSAT.