M/T «TÄRNHOLM»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Tärntank Rederi AB, Donsö kunne 29. mars ta levering av nok et kjemikalie-/product tankskip fra Shanghai Edward Shipyard i Kina. Skipet med byggenummer 131 er et søsterskip av «Tärnvåg» som ble levert i november 2003. Det er Skipskonsulent AS som har stått for designet til disse skipene.

Tärntank Rederi AB har med denne leveringen en flåte product/kjemikalieskip bestående av 11 enheter i størrelse fra 6.000 til 20.000 tdw som har et seilingsmønster som konsentrerer seg om Baltic og Nordsjøen.

M/T «TÄRNHOLM» er konstruert med 2x7 lastetanker avdelt med et langskips senterskott. Tankene er epoxy coated, og lastepumpene består av syv Svanehöj elektrisk drevne frekvenskontrollerte sentrifugalpumper, der hver pumpe betjener to tanker. I tillegg er skipet utstyrt med en Hamworthy KSE Svanehöj bærbar hydraulisk pumpe for nødlossing.

Lastekontrollsystemet består av en Saab tank-radar i hver tank. Denne overvåker nivå, temperatur og trykk. All lasthåndtering er fjernkontrollert av datamaskiner i lastekontrollrommet på broen.

Lasteoperasjonssystemet er av type DataChief 2000. Lastesystemet er fullstendig innelukket med retur av kjemikaliedamp, og tankene er utstyrt med et avansert oppvarmingsanlegg som blant annet er i stand til å holde lasten på en temperatur på 70¡ C når sjøen utenfor nærmer seg frysepunktet.

For rengjøring av tankene er skipet utstyrt med Butterworth tankvaskeanlegg.

Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
141,20 m
Lengde p.p.
133,00 m
Bredde p.sp.
21,60 m
Dybde i riss
11,50 m
Dypgående
9,00 m
DWT
ca. 14.796

Skipets GT er ca. 9980 og NT ca. 4581. Lastetankene har ved 98 prosents oppfylling en kapasitet på ca. 15.806 kubikkmeter, og i tillegg rommer dekkstankene 172 kubikkmeter ved samme fyllingsgrad. Tankkapasitetene er 576 m3 brennolje, 96 m3 dieselolje, 120 m3 ferskvann, 330 m3 teknisk ferskvann og 6.112 m3 vannballast.

Maskineri
Fremdriften besørges av en Wärtsilä 6L46C dieselmotor som yter 6300 kW ved 500 o/min og driver et Wärtsilä Propulsion Propac CP 130 propellanlegg med vingediameter 5000 mm via et Wärtsilä Propulsion SCV 105 - P63 reduksjonsgear med PTO og PTI. Fremdriftsmaskineriet gir skipet en fart på ca. 14,7 knop i lastet tilstand.

Roret er av typen Schilling, og båten er utstyrt med en Brunvoll baugpropell type FU-63-LTC-1750-800 på 800 kW.

Strømforsyningen besørges av tre CAT generatorsett med motor type 3508 B på 750 kW og generator på 937 kVA. I tillegg kommer en ABB akselgenerator på 1875 kVA, som også har en PTI-applikasjon som gjør at den kan brukes som fremdriftsmotor. I så fall er anlegget i stand til å gi skipet en fart på syv knop i lastet tilstand.

Nødaggregatet består av en Demp/MAN D 2866 TE dieselmotor på 200 kW som er koblet til en Stamford generator på 213 kVA.

Tankeren er utrustet med to Gesab kjeler, og i tillegg til Svanehøj har også PG-Behrens hatt pumpeleveranse til båten.

Diverse
Dekksmaskineri er merke Rauma Brattvaag, og Hydralift har lever kran til skipet. Vaskeriutstyr er fra Edco. Nybygget er innredet for et mannskap på 16 hvorav 12 har enmannslugar. Alle lugarene er utstyrt med egen dusj/toalett.

Det elektroniske navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er et Furuno integrert brosystem "Voyager", som blant annet inneholder ARPA/radarer, automatisk navigasjons- og track-keeping system, elektronisk kart display, m.m. Radiostasjonen er en Furuno GMDSS.

SKAN-EL Skipsprosjektering har utført inspeksjon på vegne av rederiet på det elektriske anlegget ombord.

Ser man på ordreboken til Shanghai Edward Shipyard, finner man fortsatt en sterk svensk dominans. Donsötank er på listen med bnr. 132, en tanker på 19.500 tdw, for levering i september, og så følger Tarbit med en 25.000 tonner for levering i april 2006 og Furetank med en 15.999 tdw som skal være ferdig i november 2006. Donsötank har ytterligere to skip i bestilling og Tarbit ett som kommer i februar 2007.

Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 2/2005