
M/T «TROCHUS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipet går inn på langsiktig certeparti til Shell International Trading and Shipping Company Limited (STASCO) der hun slår følge med søsterskipene «Tanea» og «Torinia» som ble levert i 2005.
Størrelsesmessig faller skipet inn under Aframax-begrepet, men betegnes LR2 (Long Range2) på bakgrunn av coatede tanker og derav følger det at hun skal føre produktlaster. Skipet kan ta opp til tre segregeringer og kan laste produkter i henhold til IMO III. Lossekapasiteten er 9.000 m3/h.
M/T «Trochus» fører Isle of Man flagg og er klasset i DNV @1A1, "Tanker for oil ESP", E0, NAUTICUS (Newbuilding), CLEAN, PLUS-1, SPM, VCS-2, T-MON, COAT-1, HMON-1.
Viken Shipping AS overtok sommeren 2005 produkttankerne MMTT “Achatina” og “Acavus” som også er på langsiktige bareboat-avtaler med Shell International. Skipene er på 12.800 dwt som ble bygget ved Samho-verftet i Sør-Korea, fører Isle of Man flagg og er klasset i Lloyd’s Register.
Viken Shipping AS, som har 11 skip på lange bareboat-avtaler med Shell, er eier av i alt 25 skip og driftsselskapet Viken Ship Management AS.
M/T «TROCHUS» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 250,00 m |
Lengde p.p. | 239,00 m |
Bredde | 43,80 m |
Dybde i riss | 21,30 m |
Dwt | 115.340 m.t. |
Draft scantling | 14,90 m |
Draft design | 13,60 m |
GT | 62.806 |
NT | 34.551 |
IMO nr. | 9285859 |
Lastekapasiteet | 130.740 m3 (100%) |
Bunkerstankene er på 3860 m3 og ferskvannstankene på 453 m3.
Maskineri
Fremdriften besørges av en MAN B&W Diesel 6S60 ME-C dieselmotor som utvikler 18.420 bhp. Styremaskineriet er merke Hatlapa. Speed er oppgitt til cirka 15 knop.
Strømforsyningen besørges av tre MAN B&W Diesel 6L23/30H hjelpemotorer, hver på 740 kW, og generatorer merke Hyundai. Nødaggregatet drives av en STX Cummins motor på 200 kW. Shell har naturlig nok levert smøreolje til skipet.
Maskinromspumper er fra Shin-Shin-Hamworthy, og startluftkompressor er fra Sperre, mens Ingersoll-Rand også har levert kompressor. Separatorer kommer fra Samgong MKK, mens Hi-Press har levert air-condition anlegget og proviant kjølemaskineri. Vifter er merke HMMCO, tankmåleutstyr kommer fra Hanla Level og Auxitrol har levert lastetankradar. Mitsubishi har levert kjelutrustning. Brannalarmanlegget er fra Saracom.
Dekk/diverse
Rauma Brattvaag har hatt leveranser i form av ankerspill og fortøyningsvinsjer, Dreggen Crane har levert en 15 tonns slangehåndteringskran, mens en proviantkran er fra Oriental. CSSC-China har levert anker og CSSC-Beihai livbåter til nybygget. Hyundai har levert incinerator, og hovedtavle er fra Samsung.
Sigma malingsprodukter er benyttet i lastetanker og maskinrom, og Hempel systemer er anvendt på skroget, i vingtanker og på dekk.
Av elektroniske instrumenter kan nevnes JRC radiostasjon, Tokimek gyrokompass og autopilot og JRC Fleet 77 Inmarsat-F.
*
Viken Shipping får flere skip levert fra Samsung Heavy Industries Co. Ltd. fremover. Det gjelder to søsterskip til «Erviken» som ble omtalt i Skipsrevyen nr. 3/2004, nemlig «Storviken« som kommer 28. februar og «Roviken» 30. april. Så får rederiet levert to Aframax tankers med isklasse, det første 30. august 2006 og det andre 3. januar 2007. Men Samsung skal levere flere skip enn dette i 2006, for som nevnt under omtalen av «Maersk Dunkerque», har Samsung-verftet en ordreliste på hele 137 skip på totalt 13,6 millioner dwt per desember 2005.